Close shave – läheltä piti -elämys
Matkalainen laskeutuu hevosensa selästä kaupungin pääkadulle. Pitkä matka aavikon halki on ahavoittanut matkalaisen kasvot ja saanut parran rehottamaan. Kadun varrella leipomo, pitkätavarakauppa ja saluuna.
Matkalainen laskeutuu hevosensa selästä kaupungin pääkadulle. Pitkä matka aavikon halki on ahavoittanut matkalaisen kasvot ja saanut parran rehottamaan. Kadun varrella leipomo, pitkätavarakauppa ja saluuna.
Luin Jari Parantaisen kirjoitusta koulutuksesta saamastaan palautteestaan. Jari julkaisi palautteet, jotka oli saanut tilaisuuden järjestäjältä. Positiiviset palautteet nostivat esiin Jarin koulutusten tavaramerkin: ei yhtään ryhmätyötä.
Edessäni seisoo päivittäin myyntiä tekevä ammattilainen. Kehonkieli viestii epävarmuutta ja kymmeniä muita asioita, eikä kyseessä ole edes myyntitilanne. Lavalla seisoo ammatikseen puhuva, jonka ilmeet viestivät epävarmuutta, aliarviointia ja ylimielisyyttä.
Ilta-sanomat julkaisi sivuillaan videon, jolla halusi näyttää lukijoilleen mistä Slush tapahtumassa on kyse. Tapahtumahan kerää yhteen start-upit, rahoittajat ja median. Kyse on siis tapahtumasta, jossa start-upit pääsevät esittämään ideansa ja herättämään rahoittajien mielenkiinnon.
Kokeneemman myyntijohdon teeseissä ja monen myyntikouluttajan powerpointissa näkyy sitkeästi ajatus abceestä. Always be closing, run faster do more. Elokuvassa Glengarry Glen Ross (suomeksi Myyntitykit) nuori Alec Baldwin höykyttää kiinteistövälittäjiä karjuen teesiä ”always be closing”.
En ole vielä nähnyt elokuvaa Wolf of Wallstreet, mutta useimmissa lounaspöytäkeskusteluissa olen kuullut ihannoivia yhteenvetoja päälle painavasta myyntityylistä.
Yhdysvalloista tullut myyntimies pyöritteli päätään ihmetellessään suomalaisten myyntimiesten krapulaa messuilla. Totesi ääneen, että heillä ei odoteltaisi kollegan selviämistä työkuntoon tai edes päästettäisi messuosastolle töihin.
Myyntikäynneille valmistautuminen on helpompaa kuin koskaan. Myytpä mitä tahansa, saat parin napin painalluksella asiakkaastasi tietoa enemmän kuin pystyt hyödyntämään. Silti useimmat myyntiä tekevät juoksevat asiakkaan luo kahta kättä heittäen.
Joskus tulee aikoja, jolloin yrityksen varastosta löytyy tavaraa, joka täytyy saada liikkeelle. Sellaista tavaraa syntyy kysynnän ja tarjonnan lain mukaan. Joku tuote menee aina paremmin kaupaksi kuin toinen. Näitä läjiä yritykset yrittävät tuupata maailmalle hiki otsalla. Joskus myydään törkyhalvalla, toisinaan yritetään antaa kaupantekijäisinä, ja joskus ne eivät tunnu liikahtavan vaikka ilmaiseksi antaisi.
Yhä useammin kohtaa ihmisiä, joille säännöt ja ohjeet ovat vain viitteellisiä. Niitä noudatetaan, jos se sopii omaan toimintaan tai niitä venytetään, jotta oma toiminta ei häiriinny. Liikenne on oiva esimerkki säännöistä ja niiden venyttämisestä. Ylinopeus, ohittaminen keltaisen viivan kohdalla, tieraivo, luova pysäköinti, kaikki asioita, joita jokainen meistä kohtaa eri muodoissa tiellä päivittäin.
Tehokkaaseen verkostoitumiseenkin on omat tehokkaat niksinsä. Kokosin sinulle niistä tehokkaimmat, jotka tuottavat sinulle tulosta. Katso video ja kommentoi jos löydät lisää vinkkejä, joita useimmat jättävät tekemättä tai tekevät selkeästi joka kerta samat virheet.