Edessäni seisoo päivittäin myyntiä tekevä ammattilainen. Kehonkieli viestii epävarmuutta ja kymmeniä muita asioita, eikä kyseessä ole edes myyntitilanne. Lavalla seisoo ammatikseen puhuva, jonka ilmeet viestivät epävarmuutta, aliarviointia ja ylimielisyyttä.

Katson itseäni videolta esiintymässä messuilla. Silmä kovana spottaan omia puutteitani, viestejä joita tahtomattani adrenaliinihuumassa lähetän. Tiedostamattani teen paljon asioita, jotka muuttavat sanomani toiseksi. Alan tutkia asiaa.

Tuttuni jakaa ensin Simon Sinekin Why leaders eat last -videon. Katson sen uudelleen ja uudelleen. Vastauksia kolahtelee moneen asiaan. Ymmärrän viimein (luulen niin) miksi Esa Saarinen seminaariensa alussa pistää ihmiset antamaan toisilleen voimahalit. Luulen, että kyseessä on kemia.

Pistän sinut nyt oppimaan, katso Sinekin video, löydät vastauksen sieltä.

Yritän oppia joka päivä jotain uutta. Niinpä jatkoin kehonkielen tutkimista. Löysin psykologian tohtori Amy Cuddyn Ted-puheen, jossa hän avaa ajatusta kuinka kehonkielemme muokkaa keitä olemme. Tyhjän päälle tätä puhetta ei ole tarvinnut rakentaa, taustalla on tutkimus. Hänen tutkimuksessaan selvitettiin miten hormonit ja kehon kemiat vaikuttavat meihin.

pasi_voimaileeCuddy tiimeineen tutki miten niin sanotut korkean energian asennot (”high power poses”) ja matalan energian asennot (”low-power poses”) vaikuttavat testosteroni- ja kortisolitasoon (stressihormoni) kahdessa minuutissa. Samalla testattiin koehenkilöiden riskinsietoa uhkapelaamisella.

Puolet jengistä pörhisteli pari minuuttia ja puolet kokeili suojaavia, alistuvia asentoja.

Kahdessa minuutissa 86 % pörhistelijöistä pelasi uhkapelejä (ottivat riskejä), kun matalan energian ryhmästä vain 60 % otti riskin.

Vain kahdessa minuutissa pörhistelijöiden testosteronitaso nousi 20 % ja kortisolitaso laski jopa 25 %. Matalaenergian ryhmässä testosteroni laski kymmenen prosenttia ja kortisolin taso nousi 15 %.

Tutkimuksen mukaan sanattomat kehon viestit vaikuttavat ajatteluumme ja itsetuntemukseemme. Pienillä muutoksilla voimme vaikuttaa siihen, miten itsevarmaksi ja stressaantuneiksi tunnemme itsemme.

Mitä sinun siis täytyy tehdä ennen jokaista tärkeää tapaamista, puhetta, työhaastattelua tai vaikka ensitreffejä. Anna itsellesi kunnon voimahali, tuuleta, hihku, seiso kuin supermies. Anna itsellesi ilmainen annos testosteronia ja vähennä stressihormonia.

Jos aamulla ei hymyilytä, pistäpä kynä poikittain huulten väliin. Parin minuutin jälkeen on pakko nauraa.

Voimahali!