Ajatuksia myynnistä ja markkinoinnista

Tulevaisuuden messut – elämyksiä vai kulkumulkutusta?

Maailma muuttuu vauhdilla ja usein eilisen menestysresepti ei toimi huomenna. Messut ja niiden merkitys muuttuu luonnollisesti kaiken muun mukana. Varsinkin ne kävijän odotukset ovat toisenlaiset kuin viisi vuotta sitten. 

Pitääkö näytteilleasettajien tarjota elämyksiä vai toimiiko perinteinen aggressiivinen tuuppaaminen.

lue lisää

LinkedIn – siellä ei tapahdu yhtään mitään

Mikään sosiaalisen median työkalu ei yksin pelasta myyjää. Valtava määrä mahdollisuuksia siellä kuitenkin on, mutta entä jos siellä ei tapahdu yhtään mitään? Olet kokeillut vaikka mitään, mutta liidejä, kauppaa eikä edes tarjouspyyntöjä sada, missä vika?

lue lisää

Käyntikortti – tuulahdus menneisyydestä?

Käyntikortti on edelleen, keskellä kaikkea digitalisaation hurmosta, toimiva myynnin- ja markkinoinnin väline. Ihmiset elävät ja kokevat visuaalisten ja fyysisten ärsykkeiden kautta erilaisia asioita. Esittäytyessä oikein annettu ja erottuva kortti takaa mielikuvan, jota ei hevillä poista vastaanottajan päästä.

lue lisää

Etova B2B

Yrittäjät, yritysten myyntiä ja markkinointia tekevät ihmiset ja jopa oppilaitokset ovat hokeneet itselleen autuaaksi tekevää mantraa B2B:n erilaisuudesta ja alkaneet uskoa siihen.

lue lisää

Uskotko satuolentoihin?

Ilmiön alustana ei toimi kenenkään kirjoittama tai piirtämä todellisuus, vaan päivittäin käyttämämme sosiaalinen media. Osa niistä on tietysti suunnattu vapaa-aikaamme ja toiset työn tekemiseen. Niidenkin raja on häilyvä, koska ilkeät markkinointi- ja myyntikonsultit ovat rakentaneet niistä välineitä omien tuotteiden ja palveluiden myyntiin.

lue lisää

Käyttämällä enemmän aikaa, säästät aikaa

Myyjän keino ymmärtää asiakasta ja synnyttää luottamusta, on kysyä riittävästi kysymyksiä. Avoimia ja suljettuja niin, että ensimmäiset avaavat yleistä ymmärrystä ja lopulta päädytään kysymyksissä jo siihen, montako ja mitä väriä laitetaan. Ongelmaksi muodostuu se, että myyjät eivät yleisesti uskalla (tai viitsi) kysyä riittävästi.

lue lisää

Älä ole tyrkky

”Markkinoinnissa on Suomessakin vihdoin ja viimein herätty sisältömarkkinointiin ja vetomarkkinointiin. Siis siihen, jossa asiakas löytää sen asian äärelle ja ammattilaiset kertoo omasta ammattitaidostaan ja osaamisestaan, jonka perusteella asiakkaat sitten ostaa. Niin sanotusta tuuppausmarkkinoinnista päästään pikkuhiljaa eroon.”

lue lisää

Hylkäämisen pelko

Hylätyksi tuleminen lamauttaa usein sen kovimmankin ammattilaisen jossakin vaiheessa. Harvassa ovat ne myyjät, joiden suojaus kestää loputtomasti sanaa ei, puhelimessa, sähköpostissa tai asiakkaan edessä. Selkäranka katkeaa väistämättä, toisilla nopeammin ja toisilla ajan kuluessa.

lue lisää

Kaksi tapaa hoitaa reklamaatio

Kummassakin tapauksessa asiat tulivat lopulta kuntoon. Heikosti menneiden asioiden korjaamiseen ja asiakkaan hyvälle fiilikselle saattamiseksi ei tarvittu lopulta kuin pieniä asioita. Silti ulkomainen kilpailija veti mielestäni pidemmän korren. Kun somen eri kanaviin on rakennettu asiakaspalvelukanava, sitä tulee myös käyttää. Joskus asiakas purkaa sinne pahaa mieltä, joskus antaa positiivista palautetta. Jokaiseen pitäisi reagoida heti.

lue lisää

Kylmästä lämpimään

Meidän jokaisen aika on kallista, sinun ja asiakkaasi. Älä siis tuhraa kummankaan aikaa, vaan tee työsi laadulla. Yhteinen hiihtoretki alkaa sujuvammin, kun suksien pohjaa on yhdessä voideltu.

lue lisää

Leadership in sales funnel management for experts

Jos myyntitiimisi käsittää enemmän kuin kaksi ihmistä, tehokkaampi tapa kouluttaa on kädestä pitäen. Eli ei yritetä tuupata kaikille samaa, vaan koulutus räätälöidään jokaiselle osallistujalle. Toki investointina kalliimpi, mutta tuottaa moninkertaisesti verrattuna tyypilliseen ”kaikille kaikkea” -tapaan.

lue lisää

Näin puhelinmyyjä myy minulle mainoksen

Minä ostaisin 99 % varmemmin, jos puhelinmyyjä olisi kerrankin tutustunut nettisivuihini ja olisi edes hiukan käryllä mitä teemme. Ostaisin huomattavasti varmemmin, jos puhelinmyyjä osoittaisi mitä tuloksia muut kaltaiseni ovat saaneet. Minä ostaisin satavarmasti, jos palveluunsa luottava myyjä tekisi riskin kokeiluun mahdollisimman pieneksi.

lue lisää

Pitääkö myyjän vain juosta kovempaa?

Inboundmarkkinointi, sisältömarkkinointi, social selling, mitä näitä uuden ajan hömpötyksiä nyt onkaan. Näin tuntuu ajattelevan vielä aika monen yrityksen johto, yrittäjä ja valitettavasti moni myynnin ja markkinoinnin ammattilainenkin.

lue lisää

Suit you, sir!

Tein kesälomalla kolossiaalisen, miehekkään virheen. Vaimo oli palannut jo töihin ja tyttäret olivat kaitsemassa serkkujaan, joten minulle oli siunaantunut myös kelien puolesta oivallinen päivä viettää kaksipyöräisen sarvissa. Ajohaluja ei pidemmälle ollut, mutta niin vähissä oli ajopäivät tälle kesälle, että jotain piti päästä tekemään.

lue lisää

Luottamus = kauppa

Kaveri soitti ja kysyi suositusta kahdesta yrityksestä. Hän oli päättänyt ostaa tietyn tuotteen ja löytänyt verkosta pari vaihtoehtoa. Kerroin mielestäni kummankin myymälän olevan hyviä vaihtoehtoja, tosin eri paikkakunnilla. Tarjoudun mukaan ”henkiseksi” tueksi ostokäynnille.

lue lisää