Ajatuksia myynnistä ja markkinoinnista

Asiakas tappoi hymyn

Asiakas tappoi hymyn

Jospa emme olekaan niin umpisurkea palvelukansa, vaan vika onkin meissä asiakkaina? Jos emme osaa arvostaa ihmisiä tunteineen tiskin takana, miksi heidänkään pitäisi arvostaa meitä.

lue lisää
Salamyyjä

Salamyyjä

Maailmassa on tuotteita, jotka etsivät myyjäänsä, mutta useimmat myyjät ovat salamyhkäisiä hahmoja, joista ei verkkokaan tiedä mitään. Luottamus kuvitellaan syntyvän kovista puheista, ei näytöistä. Vinkit miten laitat luottamuksen juuren kasvamaan.

lue lisää
Anna myyjälle mahdollisuus

Anna myyjälle mahdollisuus

Suomalaista on vaikea palvella. Milloin ei yritystä ole lainkaan ja toisinaan likaa. Jopa kysymykset koetaan tyrkyttämisenä, myy siinä sitten oikeaa tuotetta ja palvelua.

lue lisää
Ihan kuinka herra haluaa

Ihan kuinka herra haluaa

Oletko koskaan ärsyyntynyt vuorovaikutustilanteessa jostakin pienestä asiasta nanosekunissa tietämättä itsekkään tarkalleen miksi? Syy on saattanut piillä äänensävyssä, painotuksessa, sanavalinnoissa, slangissa, kehonkielessä tai vaikka vain toisen ulkomuodossa.

lue lisää
Myy messuilla myös työpaikkoja

Myy messuilla myös työpaikkoja

Suomen menestymisen tiellä on krooninen osaajapula. Näin kuulin monesta suusta lyhyellä visiitillä Alihankinta 2019 -messuilla. Hitsarit, sorvaajat, koneistajat ja oppimishaluiset työkykyiset saavat valita työpaikkansa ja palkkansa. Varsinkin ne osaavat ammattilaiset....

lue lisää
Tulevaisuuden messut – elämyksiä vai kulkumulkutusta?

Tulevaisuuden messut – elämyksiä vai kulkumulkutusta?

Maailma muuttuu vauhdilla ja usein eilisen menestysresepti ei toimi huomenna. Messut ja niiden merkitys muuttuu luonnollisesti kaiken muun mukana. Varsinkin ne kävijän odotukset ovat toisenlaiset kuin viisi vuotta sitten. 

Pitääkö näytteilleasettajien tarjota elämyksiä vai toimiiko perinteinen aggressiivinen tuuppaaminen.

lue lisää
LinkedIn – siellä ei tapahdu yhtään mitään

LinkedIn – siellä ei tapahdu yhtään mitään

Mikään sosiaalisen median työkalu ei yksin pelasta myyjää. Valtava määrä mahdollisuuksia siellä kuitenkin on, mutta entä jos siellä ei tapahdu yhtään mitään? Olet kokeillut vaikka mitään, mutta liidejä, kauppaa eikä edes tarjouspyyntöjä sada, missä vika?

lue lisää
Käyntikortti – tuulahdus menneisyydestä?

Käyntikortti – tuulahdus menneisyydestä?

Käyntikortti on edelleen, keskellä kaikkea digitalisaation hurmosta, toimiva myynnin- ja markkinoinnin väline. Ihmiset elävät ja kokevat visuaalisten ja fyysisten ärsykkeiden kautta erilaisia asioita. Esittäytyessä oikein annettu ja erottuva kortti takaa mielikuvan, jota ei hevillä poista vastaanottajan päästä.

lue lisää
Etova B2B

Etova B2B

Yrittäjät, yritysten myyntiä ja markkinointia tekevät ihmiset ja jopa oppilaitokset ovat hokeneet itselleen autuaaksi tekevää mantraa B2B:n erilaisuudesta ja alkaneet uskoa siihen.

lue lisää
Uskotko satuolentoihin?

Uskotko satuolentoihin?

Ilmiön alustana ei toimi kenenkään kirjoittama tai piirtämä todellisuus, vaan päivittäin käyttämämme sosiaalinen media. Osa niistä on tietysti suunnattu vapaa-aikaamme ja toiset työn tekemiseen. Niidenkin raja on häilyvä, koska ilkeät markkinointi- ja myyntikonsultit ovat rakentaneet niistä välineitä omien tuotteiden ja palveluiden myyntiin.

lue lisää
Käyttämällä enemmän aikaa, säästät aikaa

Käyttämällä enemmän aikaa, säästät aikaa

Myyjän keino ymmärtää asiakasta ja synnyttää luottamusta, on kysyä riittävästi kysymyksiä. Avoimia ja suljettuja niin, että ensimmäiset avaavat yleistä ymmärrystä ja lopulta päädytään kysymyksissä jo siihen, montako ja mitä väriä laitetaan. Ongelmaksi muodostuu se, että myyjät eivät yleisesti uskalla (tai viitsi) kysyä riittävästi.

lue lisää
Älä ole tyrkky

Älä ole tyrkky

”Markkinoinnissa on Suomessakin vihdoin ja viimein herätty sisältömarkkinointiin ja vetomarkkinointiin. Siis siihen, jossa asiakas löytää sen asian äärelle ja ammattilaiset kertoo omasta ammattitaidostaan ja osaamisestaan, jonka perusteella asiakkaat sitten ostaa. Niin sanotusta tuuppausmarkkinoinnista päästään pikkuhiljaa eroon.”

lue lisää
Hylkäämisen pelko

Hylkäämisen pelko

Hylätyksi tuleminen lamauttaa usein sen kovimmankin ammattilaisen jossakin vaiheessa. Harvassa ovat ne myyjät, joiden suojaus kestää loputtomasti sanaa ei, puhelimessa, sähköpostissa tai asiakkaan edessä. Selkäranka katkeaa väistämättä, toisilla nopeammin ja toisilla ajan kuluessa.

lue lisää
Kaksi tapaa hoitaa reklamaatio

Kaksi tapaa hoitaa reklamaatio

Kummassakin tapauksessa asiat tulivat lopulta kuntoon. Heikosti menneiden asioiden korjaamiseen ja asiakkaan hyvälle fiilikselle saattamiseksi ei tarvittu lopulta kuin pieniä asioita. Silti ulkomainen kilpailija veti mielestäni pidemmän korren. Kun somen eri kanaviin on rakennettu asiakaspalvelukanava, sitä tulee myös käyttää. Joskus asiakas purkaa sinne pahaa mieltä, joskus antaa positiivista palautetta. Jokaiseen pitäisi reagoida heti.

lue lisää
Kylmästä lämpimään

Kylmästä lämpimään

Meidän jokaisen aika on kallista, sinun ja asiakkaasi. Älä siis tuhraa kummankaan aikaa, vaan tee työsi laadulla. Yhteinen hiihtoretki alkaa sujuvammin, kun suksien pohjaa on yhdessä voideltu.

lue lisää