Luin Jari Parantaisen kirjoitusta koulutuksesta saamastaan palautteestaan. Jari julkaisi palautteet, jotka oli saanut tilaisuuden järjestäjältä. Positiiviset palautteet nostivat esiin Jarin koulutusten tavaramerkin: ei yhtään ryhmätyötä.

Palautteissa oli kuitenkin yksi tuttu kohta, joka ainakin minut saa repimään hiuksia. Tähän törmää milteipä jokaisessa koulutuksessa. Vaikka 99 % palautteista olisi positiivia, aina löytyy yksi tai kaksi jotka päästävät tämän paperille: ”Jatkossa mielellään omaan toimialaan räätälöitynä”. Toinen yhtä legendaarinen löytyi Jarin arvosteluista: ”Haasteena tiukat alan rajat”.

Miksi tällaisesta hiiltymään, kun vain muutama päästää suustaan? Sitäpaitsi, saattaahan vika olla kouluttajassa, jos ei osaa viedä esimerkkejään käytäntöön ja tarpeeksi lähelle asiakkaan ajatusmaailmaa. Kunpa olisikin syy kouluttajassa, ehkä tilanteelle voisi silloin tehdäkin jotakin. Valitettavasti tällaisia koulutuksiin tulijoita on kuitenkin aina.

puupaaNiitä tapaa jo koulun penkillä ja samaa rataa he jatkavat koko auvoisen elämänsä. Sellaisia tyyppejä, joille kaiken pitäisi olla valmiiksi pureskeltua, piirrettyä ja rautalangasta väännettyä. Oman ajattelun käyttö on ankarasti kielletty. Jos opettaja, kouluttaja tai esimies ei sitä valmiina kaada, ei sitä voi käyttää.

Sinulla on toki täysi lupa olla puupää. Sinulla on oman elämäsi herrana täysi lupa keksiä selityksiä oman menestyksesi esteiksi. Sinulla on täysi oikeus olla ottamatta vastaan aihioita, joita kehittelemällä pääsisit eteenpäin.

Jos kuuntelet pari tuntia Jari Parantaista, tai ketä tahansa edes vähänkin osaavaa kouluttajaa, eikä sinulla ole yhtään ajatusta kotiinviemisinä, vaihda alaa. Vaihda sellaiselle, jossa saat aamulla listan, jota päivän noudattamalla pääset neljältä kotiin.

Käännetäänpä asia hetkeksi päälaelleen. Miksi on vaarallista, jos automyyjä kouluttaa automyyjiä?

Voi olla etu, että kouluttaja on joskus esimerkiksi työskennellyt alalla, mutta vaara vaanii siinä kuinka syvälle juurtuneita alan käytäntöjä hän junttaa eteenpäin. Siis pahimmillaan niitä iänikuisia tapoja, joilla ala on nykyiseen tilaan joutunut. Ei mitään uutta, ei kehitystä.

Jos myynnin tai markkinoinnin ongelmia on helppo ratkaista oman talon sisältä löytyvällä voimalla, miksi niitä ei ratkaista. Juuri siksi, koska usein ne oman alan ja talon ajatukset pyörivät sitä samaa rinkiä.

Muutoksia aikaan saadakseen täytyy olla määrätietoinen johto, joka tuo uusia ajatuksia yritykseen. Kyllä, luit oikein: uusia.

Haluatko sinä olla puupää, joka vain selittelee aikaansaamattomuuttaan sillä, että ”koulutus ei ollu meidän alalle räätälöity”?