Tämä on toinen osa Myyjän 7 + 1 kuolemansyntiä -artikkelisarjasta. Tällä kertaa käsittelyssä kateus.
Kateus voittaa kovimmankin kiiman. Kateus sumentaa harkintakyvyn ja tekee sinusta pahimmillaan työkyvyttömän. Kateus on tunne, jonka voit harjoittelemalla poistaa mielestäsi ja elämästäsi.
Kateuden voit tunnistaa seuraavissa tilanteissa.
1. Kateus asiakkaista
Kilpailijalla tai kollegalla on aina paremmat asiakkaat. Tämä on yleisin selitys, miksi kauppa ei käy. Totuus piilee kuitenkin siinä, että vain sinä voit vaikuttaa asiakkaisiin joita sinulla on. Sinun tehtäväsi on tehdä kaikkesi, että sinulla on oikeita asiakkaita. Myyjällä on vastuu siitä, että jos asiakkaasi ovat yksinkertaisesti vääränlaisia, etsi uusia. Tuleen tai kateuteen ei kannata jäädä makaamaan.
2. Kateus toisen tuloksista.
Kollegan, asiakkaan, kilpailijan kalliimpi auto, ulkomaanmatkat, kalliit harrastukset. Kaikki oivia lähteitä nostattamaan kavalan kateuden tunteen rintaan. Lähes aina käytämme aikaamme ja energiaamme toisen menestyksen ihmettelyyn kateuden voimalla. ”Miten tolla voi olla tuollainen” tai ”Se ei ole tuota ansainnut”. Käännä ajatuksesi toisin päin. Mieti mitä hän on tehnyt toisin ja mitä voisit oppia häneltä, jotta saavuttaisit saman tai enemmän.
Muista iloita ja rohkaista avoimesti varsinkin oman yrityksesi sisällä saavutetuista kaupoista ja tavoitteista. Se rohkaisee muista parempiin tuloksiin ja auttaa myös itseäsi menestymään paremmin.
3. Kateus asiakkaan päätöksistä
”Yleensä asiakkaat ovat ostaneet halpaa ja huonoa ja sitten tulleet häntä koipien välissä ostamaan meiltä”. Asiakkaat ovat vapaita valitsemaan mitä tahansa. Hänen valintaansa on voinut vaikuttaa iso joukko asioita, mutta yksi tekijän voinut olla se, että se halpa ja huono on osattu perustella asiakkaan tarpeisiin paremmin. Kateus muiden kaupoista täytyy osata kääntää niin, että mietit miten sinä voisit tehdä toisin, jotta saisit kaupat kotiin seuraavalla kerralla.
Minkälaista kateutta sinä olet tavannut myynnissä ja markkinoinnissa?
0 kommenttia