Myyjän 7 + 1 kuolemansyntiä: 1. Ylimielisyys

Kirjoittanut | 4.2.2014

Myyjä voi tehdä työtään monella tavalla ja olla silti menestyksekäs. On kuitenkin olemassa joukko kardinaalivirheitä, munauksia suorastaan, jotka tuhoavat myyntiurasi ennen kuin ehdit viimeistä hintaa sanoa. Vähintään yhteen näistä virheistä sortuvia myyjiä näkee niin asiakkaana kuin myyntikouluttajana lähes päivittäin.

YlimielisyysValitettavasti en pysty pyyhkimään kaikkia myyjiä synnittömiksi, mutta jotta ainakin sinä ja/tai myyntitiimisi eivät niihin sortuisi, listasin myyjän 7 + 1 kuolemansyntiä. Tässä niistä ensimmäinen: ylimielisyys.

Aika ajoin myymälöissä, tai yritysten neuvotteluhuoneissa tapaa myyjiä, joiden olemuksesta paistaa ylimielisyys, siis vääränlainen ylpeys.

Sopivasti annosteltuna ylpeys on positiivinen asia. Oikeanlainen ylpeys syntyy uskosta omiin kykyihin, myytäviin tuotteisiin ja palveluihin.

Kun ylpeys heilahtaa ylimielisyyden puolelle, tapahtuu kauheita. Myyjä ei kuuntele asiakasta, pomoa, kouluttajaa tai kollegoita. Ylimielinen myyjä kokee olevansa asiakkaan yläpuolella ja asenne paistaa läpi kaikessa tekemisessä.

Myyntisaavutuksista saa olla ylpeä, mutta niillä kerskailu menee nopeasti ylimielisyyden puolelle.

Eräällä myyntimiehellä oli tapana repostella ostamillaan tavaroilla asiakkaan luona. Asiakkaalle kehuskeltiin milloin uudella purjeveneellä, milloin uusilla auton vanteilla. Muistettiin myös kertoa, että kun ostat, pääsee hän taas seuraavalle bonustasolle. Asiakassuhde päättyi melko nopeasti.

Toinen myyntimies käytti aktiivisesti myyntipuheessaan lauseita ”Ei tätä pakko ole ottaa, kyllä näille ostajia on” ja ”Yleensä nämä jää ostamatta vain jos ei ole riittävästi budjettia”. Lausahdukset kertoivat karulla tavalla asiakkaan arvostamisesta tai siis sen puutteesta.

Ylimielistä on vähätellä asiakkaan tietoja, saavutuksia, omia kilpailijoita tai asiakkaan ostohaluja. Ylimielistä on kerskailla omilla saavutuksilla.

Ole positiivisesti ylpeä. Ole ylpeä omasta ammattitaidostasi, tuotteistasi ja palveluistasi.

Teksti on osa 8. osaista sarjaa. Alkuperäinen lyhyt versio aiheesta on julkaistu Tuplaamon blogissa nimellä Myyntimiehen 7. kuolemansyntiä.

Miten voin palvella sinua?

Kysy lisää

Pasi Rautio
Myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies
Apple Certified Sales Trainer
pasi@tuplaamo.fi
0400 300 385

Oy TuloksenTuplausToimisto Ab
Hatanpään valtatie 34 C
33100 Tampere
TwitterLinked InFacebookInstagramYouTube
Pasi Rautio
Myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies
Apple Certified Sales Trainer
pasi@tuplaamo.fi
0400 300 385

Oy TuloksenTuplausToimisto Ab
Hatanpään valtatie 34 C
33100 Tampere

Tietosuojaseloste

Kaikki myy – asenteen kääntöopas esimiehille

Kaikki myy -webinaari

[webinaaritallenne 17.2.2022]

Ajatteleeko sinunkin henkilöstösi, että myynti kuuluu vain myyjille? Juoksevatko huolto- ja asennustiimit kohteissa, mutta eivät tajua, halua tai osaa kiinnittää huomiota asiakkaan selkeisiin tarpeisiin? 

Olet kenties yrittänyt tartuttaa kaikki myy -filosofiaa monenlaisilla tavoilla ilman tulosta. Myyntivaihteen kääntäminen silmään ei käy pelkällä ranneliikkeellä, mutta oikeilla välineillä se kyllä onnistuu. Tässä webinaarissa kävin läpi muutosprosessiin vaadittavat palaset. Paketin jälkeen osaat lähteä rakentamaan muutosta pitkäjänteisesti ja saat väkesi myyntiasenteen nousuun!

60 minuutin mittainen webinaari on tarkoitettu yrittäjille, yritysten johdolle ja esimiehille – heille, jotka voivat vaikuttaa henkilöstön johtamiskulttuuriin ja sen muutokseen. Jos sinä olet tällainen henkilö ja tunnistat ongelman, kannattaa katsoa tämä setti. Pääset sisältöön käsiksi ilmaiseksi!

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.