Myyjän 7 + 1 kuolemansyntiä: 1. Ylimielisyys

Kirjoittanut | 4.2.2014

Myyjä voi tehdä työtään monella tavalla ja olla silti menestyksekäs. On kuitenkin olemassa joukko kardinaalivirheitä, munauksia suorastaan, jotka tuhoavat myyntiurasi ennen kuin ehdit viimeistä hintaa sanoa. Vähintään yhteen näistä virheistä sortuvia myyjiä näkee niin asiakkaana kuin myyntikouluttajana lähes päivittäin.

YlimielisyysValitettavasti en pysty pyyhkimään kaikkia myyjiä synnittömiksi, mutta jotta ainakin sinä ja/tai myyntitiimisi eivät niihin sortuisi, listasin myyjän 7 + 1 kuolemansyntiä. Tässä niistä ensimmäinen: ylimielisyys.

Aika ajoin myymälöissä, tai yritysten neuvotteluhuoneissa tapaa myyjiä, joiden olemuksesta paistaa ylimielisyys, siis vääränlainen ylpeys.

Sopivasti annosteltuna ylpeys on positiivinen asia. Oikeanlainen ylpeys syntyy uskosta omiin kykyihin, myytäviin tuotteisiin ja palveluihin.

Kun ylpeys heilahtaa ylimielisyyden puolelle, tapahtuu kauheita. Myyjä ei kuuntele asiakasta, pomoa, kouluttajaa tai kollegoita. Ylimielinen myyjä kokee olevansa asiakkaan yläpuolella ja asenne paistaa läpi kaikessa tekemisessä.

Myyntisaavutuksista saa olla ylpeä, mutta niillä kerskailu menee nopeasti ylimielisyyden puolelle.

Eräällä myyntimiehellä oli tapana repostella ostamillaan tavaroilla asiakkaan luona. Asiakkaalle kehuskeltiin milloin uudella purjeveneellä, milloin uusilla auton vanteilla. Muistettiin myös kertoa, että kun ostat, pääsee hän taas seuraavalle bonustasolle. Asiakassuhde päättyi melko nopeasti.

Toinen myyntimies käytti aktiivisesti myyntipuheessaan lauseita ”Ei tätä pakko ole ottaa, kyllä näille ostajia on” ja ”Yleensä nämä jää ostamatta vain jos ei ole riittävästi budjettia”. Lausahdukset kertoivat karulla tavalla asiakkaan arvostamisesta tai siis sen puutteesta.

Ylimielistä on vähätellä asiakkaan tietoja, saavutuksia, omia kilpailijoita tai asiakkaan ostohaluja. Ylimielistä on kerskailla omilla saavutuksilla.

Ole positiivisesti ylpeä. Ole ylpeä omasta ammattitaidostasi, tuotteistasi ja palveluistasi.

Teksti on osa 8. osaista sarjaa. Alkuperäinen lyhyt versio aiheesta on julkaistu Tuplaamon blogissa nimellä Myyntimiehen 7. kuolemansyntiä.

Miten voin palvella sinua?

Kysy lisää

Pasi Rautio
Myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies
Apple Certified Sales Trainer
pasi@tuplaamo.fi
0400 300 385

Oy TuloksenTuplausToimisto Ab
Hatanpään valtatie 34 C
33100 Tampere
TwitterLinked InFacebookInstagramYouTube
Pasi Rautio
Myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies
Apple Certified Sales Trainer
pasi@tuplaamo.fi
0400 300 385

Oy TuloksenTuplausToimisto Ab
Hatanpään valtatie 34 C
33100 Tampere

Tietosuojaseloste

Kukaan ei pääse huippusuorituksiin yksin – valmentaja auttaa kaivamaan timantin esiin ja hiomaan sen säkenöiväksi!

Kukaan ei pääse huipputuloksiin yksin – Varikko™

Toisinaan vain on niin, että hyväkään myyjä ei pääse parhaalle tasolleen. Taustalta voi löytyä montakin erilaista syytä, mutta yhteistä niille on, että niitä ei välttämättä näe läheltä. Sen sijaan tilannetta tuorein silmin katsova ulkopuolinen bongaa ne usein nopeastikin. Sitten jää enää jäljelle tilanteen korjaaminen ja jo vain taas mylly jauhaa.

Varikko™ on paikka, jossa myyjäsi tai vaikka sinä itse pääsee altistamaan itsensä kunnolliseen tarkastukseen ja huoltoon. Kyse on myyjän sparrauksesta, jossa tarkoituksena on löytää keinot saada kone käymään taas kaikilla sylintereillä. Mekaanikkona Varikolla™ häärii myyntikuiskaaja Pasi Rautio.

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *