Myyjän 7 + 1 kuolemansyntiä: 2. Kateus

Kirjoittanut | 11.2.2014

Tämä on toinen osa Myyjän 7 + 1 kuolemansyntiä -artikkelisarjasta. Tällä kertaa käsittelyssä kateus.

KateusKateus voittaa kovimmankin kiiman. Kateus sumentaa harkintakyvyn ja tekee sinusta pahimmillaan työkyvyttömän. Kateus on tunne, jonka voit harjoittelemalla poistaa mielestäsi ja elämästäsi.

Kateuden voit tunnistaa seuraavissa tilanteissa.

1. Kateus asiakkaista

Kilpailijalla tai kollegalla on aina paremmat asiakkaat. Tämä on yleisin selitys, miksi kauppa ei käy. Totuus piilee kuitenkin siinä, että vain sinä voit vaikuttaa asiakkaisiin joita sinulla on. Sinun tehtäväsi on tehdä kaikkesi, että sinulla on oikeita asiakkaita. Myyjällä on vastuu siitä, että jos asiakkaasi ovat yksinkertaisesti vääränlaisia, etsi uusia. Tuleen tai kateuteen ei kannata jäädä makaamaan.

2. Kateus toisen tuloksista.

Kollegan, asiakkaan, kilpailijan kalliimpi auto, ulkomaanmatkat, kalliit harrastukset. Kaikki oivia lähteitä nostattamaan kavalan kateuden tunteen rintaan. Lähes aina käytämme aikaamme ja energiaamme toisen menestyksen ihmettelyyn kateuden voimalla. ”Miten tolla voi olla tuollainen” tai ”Se ei ole tuota ansainnut”. 

Käännä ajatuksesi toisin päin. Mieti mitä hän on tehnyt toisin ja mitä voisit oppia häneltä, jotta saavuttaisit saman tai enemmän.

Muista iloita ja rohkaista avoimesti varsinkin oman yrityksesi sisällä saavutetuista kaupoista ja tavoitteista. Se rohkaisee muista parempiin tuloksiin ja auttaa myös itseäsi menestymään paremmin.

3. Kateus asiakkaan päätöksistä

”Yleensä asiakkaat ovat ostaneet halpaa ja huonoa ja sitten tulleet häntä koipien välissä ostamaan meiltä”. Asiakkaat ovat vapaita valitsemaan mitä tahansa. Hänen valintaansa on voinut vaikuttaa iso joukko asioita, mutta yksi tekijän voinut olla se, että se halpa ja huono on osattu perustella asiakkaan tarpeisiin paremmin. Kateus muiden kaupoista täytyy osata kääntää niin, että mietit miten sinä voisit tehdä toisin, jotta saisit kaupat kotiin seuraavalla kerralla.

Minkälaista kateutta sinä olet tavannut myynnissä ja markkinoinnissa?

Artikkelisarjan ensimmäiseen osaan pääset tästä.

Miten voin palvella sinua?

Kysy lisää

Pasi Rautio
Myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies
Apple Certified Sales Trainer
pasi@tuplaamo.fi
0400 300 385

Oy TuloksenTuplausToimisto Ab
Hatanpään valtatie 34 C
33100 Tampere
TwitterLinked InFacebookInstagramYouTube
Pasi Rautio
Myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies
Apple Certified Sales Trainer
pasi@tuplaamo.fi
0400 300 385

Oy TuloksenTuplausToimisto Ab
Hatanpään valtatie 34 C
33100 Tampere

Tietosuojaseloste

Kaikki myy – asenteen kääntöopas esimiehille

Kaikki myy -webinaari

[webinaaritallenne 17.2.2022]

Ajatteleeko sinunkin henkilöstösi, että myynti kuuluu vain myyjille? Juoksevatko huolto- ja asennustiimit kohteissa, mutta eivät tajua, halua tai osaa kiinnittää huomiota asiakkaan selkeisiin tarpeisiin? 

Olet kenties yrittänyt tartuttaa kaikki myy -filosofiaa monenlaisilla tavoilla ilman tulosta. Myyntivaihteen kääntäminen silmään ei käy pelkällä ranneliikkeellä, mutta oikeilla välineillä se kyllä onnistuu. Tässä webinaarissa kävin läpi muutosprosessiin vaadittavat palaset. Paketin jälkeen osaat lähteä rakentamaan muutosta pitkäjänteisesti ja saat väkesi myyntiasenteen nousuun!

60 minuutin mittainen webinaari on tarkoitettu yrittäjille, yritysten johdolle ja esimiehille – heille, jotka voivat vaikuttaa henkilöstön johtamiskulttuuriin ja sen muutokseen. Jos sinä olet tällainen henkilö ja tunnistat ongelman, kannattaa katsoa tämä setti. Pääset sisältöön käsiksi ilmaiseksi!

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.