Tämä on kolmas osa Myyjän 7+1 kuolemansyntiä -artikkelisarjasta. Tällä kertaa käsittelyssä viha ja kilpailijoiden haukkuminen.

Vihainen kissaKilpailijoiden tuotteiden tai palveluiden haukkuminen on halpamaisin myyntimiehen tekemistä virheistä. Kun haukut kilpailijaa, voit samalla tulla haukkuneesi oman asiakkaasi.

Asiakas halusi tietyn merkkisen pyykinpesukoneen. Myyjä paukautti asiakkaalle saman tien, ”Me ei myydä sitä merkkiä kun se on p”#€%a”. Eli ajattelemattaan myyjä ilmoitti, että asiakas on torvelo kun edes ajatteli kyseistä merkkiä. Todellisuus on se, että tuotetta ei ole heidän valikoimissaan tai kilpailevasta merkistä saa heidän myymälänsä paremman katteen.

Joskus asiakkaasi saattaa testata sinua lähdetkö puhumaan pahaa kilpailijastasi. Heillä saattaa jopa olla asiakassuhde, ja hän haluaa tietää millainen sinä olet miehiäsi.

Älä koskaan missään tilanteessa puhu pahaa kilpailijoistasi tai heidän tuotteistaan. Jos asiakkaasi nostaa asian esiin, väistä aina asiakkaan kommentti tyylikkäästi johdattelemalla asia takaisin raiteille.

Esimerkiksi ”Kyllä, joskus kilpailijoiden tuotteissa tai palveluissakin saattaa olla ongelmia, kuten meilläkin. Mutta kun en tunne yksityiskohtia tapauksesta en uskalla antaa sinulle siitä arviotani”.

Esimerkkilause sopii kutakuinkin jokaiseen asiakkaasi heittämään kommenttiin koskien kilpailijaa, hänen tuotteitaan tai palveluitaan.

Vaikka tietäisit, että kilpailijalla on ongelmia, älä lähde levittämään tai revittelemään niitä.

Ilman kilpailua ei ole kaupankäyntiä ja vain omia toimiaan tehostamalla voi olla parempi kuin kilpailija. Useimmat asiakkaasi kyllä näkevät haukkumisen lävitse ja pitävät sitä ärsyttävänä.

Tästä pääset artikkelisarjan aikaisempiin tarinoihin:

1. Ylimielisyys
2. Kateus