Kuuntele:
[powerpress]
On välillä tervettä sanoa asiakkaalle ei. Usein uusilla tai ensimmäistä kertaa todellisessa pulassa olevilla yrityksillä on tapana luvata asiakkaalle palveluita ja tuotteita, joita ei välttämättä ole edes ”hyllyssä”. Tehdään siis kaikkea kaikille.
Varsinkin ict-maailmassa tunnetaan myyntimies, joka lupaa toimittaa kaikkien muiden ohjelmistojen kanssa saumattomasti keskustelevan ja kaikki asiakkaan toivomat toiminnot ja sata muuta ominaisuutta sisältävän järjestelmän kolmen viikon kuluttua. Valitettavasti se ohjelmisto on pelkkä urbaanilegenda.
Ylensyöntiin lupausten kanssa on helppo sortua. Jos kassakriisi tai kalenteri huutaa tyhjyyttään, on helppo sanoa ”joo”. Yleensä se tarkoittaa hätärinä tilattuja alihankintatöitä, jotka eivät milloinkaan jätä sinne kateviivan paremmalle puolelle riittävästi hyvää.
Kaiken lisäksi helppo ”joo”, tarkoittaa yleensä lupauksia, joiden pitäminen on toisista ihmisistä riippuvaista.
Ylensyönti asiakkaiden haalimisen muodossa on vaarallista. Keskitytään uusiin asiakkaisiin ja unohdetaan vanhat. Pahimmassa tapauksessa haalitaan uusia asiakkaita oman tuotantokapasiteetin kustannuksella.
Älä siis ison kaupan toivossa lupaa enempää kuin pystyt toimittamaan. Ja kun sitten olet saanut sen kaupan, toimita enemmän kuin lupasit.
Tästä pääset artikkelisarjan aikaisempiin tarinoihin:
0 kommenttia