Myynti ja kaupan kotiin saaminen on yksinkertainen nelivaiheinen prosessi.
- Tunnista ja luo tarpeet
- Tarjoa oikea ratkaisu
- Lue ostosignaalit
- Päätä kauppa.
Valitettavan usein kohtaa myyjän joka jättää kohdat 1 ja 3 tekemättä ja ryntää suoraan oman kuvitelmansa mukaisella ratkaisulla suoraan kaupan päättämiseen. Ostosignaaleja ei lueta eikä asiaa osata jatkokysymyksillä ohjata.
Lisämyynti on jokaiselle yritykselle tärkeää. Jos yrityksessäsi on myyjä, joka jättää edellisen esimerkin vaiheet tekemättä, tuloksena on menetetty asiakas.
Kuuntele asiakasta, selvitä tarpeet, tarjoa ratkaisua, lue signaalit, myy ja tarjoa sitten toista kierrosta. Jos olet tehnyt ensimmäiset vaiheet oikein, sinun on todella helppo tarjota asiakkaan muihin tarpeisiin sopivia tuotteita ja palveluita. Usein löydät sellaisiakin asioita, joita asiakas ei sisään tulleessaan tiennyt tarvitsevansa.
Älä ole ahne, varmista ensin ensimmäinen askel.
Tästä pääset artikkelisarjan aikaisempiin tarinoihin:
0 kommenttia