Ilta-sanomat julkaisi sivuillaan videon, jolla halusi näyttää lukijoilleen mistä Slush tapahtumassa on kyse. Tapahtumahan kerää yhteen start-upit, rahoittajat ja median. Kyse on siis tapahtumasta, jossa start-upit pääsevät esittämään ideansa ja herättämään rahoittajien mielenkiinnon.
Painoin vesi kielellä play nappia. Odotin viimein kuulevani harjoiteltuja, sujuvia, nokkelia ja herättäviä myyntiräppejä. Olivathan he kuitenkin osallistuneet tapahtumaan, jossa tarkoituksena on nimenomaan hissipuheen avulla myydä itseään.
Voi äiti, oli ainoa mikä mieleeni tuli (terkkuja).
En halua tässä ruotia videolla olevien kolmenkymmennen sekunnin vetoja, vaan vien tuon hetken ihan jokapäiväiseen elämään. Moni yrittäjä, yrityksen edustaja tai myyjä sanoo koulutuksessa osaavansa kertoa mitä myy. Totuus on yleensä aivan toinen.
Olen aiemmin vlogannut ja kirjoittanut verkostoitumisesta ja tehokkaan esittelyn tai hissipuheen teosta. Vaikka et olisikaan startupin edustaja ja juoksisi hakemassa rahoittajilta rahaa, samat taidot pätevät ihan normaaliin kaupankäyntiin.
Eteesi tulee aina tilanteita, joissa sinun täytyy herättää vastapuolen mielenkiinto.
Päädytpä missä tahansa tilanteeseen, jossa sinun täytyy esitellä itsesi, tuleeko esittelysi selkärangasta. Onko tarinasi viihdyttävä, mielenkiintoinen, mieleenpainuva tai onko sinulla esittelyssäsi tarinaa lainkaan?
Onko esittely vain oman toimialasi, tuotteidesi tai omakehun oksennus?
Meistä jokainen on joko ekstrovertti tai introvertti, jotkut asettuvat jopa sinne välimaastoon. Joillekin esiintyminen itsessään on helpompaa kuin toisille. Oman nimensä sanominen ääneen saattaa olla toisinaan vaikeata. Tilanne, ympärillä olevat ihmiset ja oma pääkoppa aiheuttavat erilaisia tunnetiloja, jotka tekevät ilmaisusta joskus helppoa, usein vaikeaa.
Ilta-sanomien videolta paistaa läpi yksi asia. Hissipuhetta oli mietitty, mutta ei harjoiteltu.
Oma esittely pitäisi ajaa selkärankaan sillä tavalla, että missä tilanteessa tahansa se sujuu kuin vettä vain. Yöllä, ravintolan pisuaarilla, tunnin yöunien jälkeen tai kun iltapäivälehti tunkee kameran naamaan.
Esittelyn, hissipuheen tai myyntispiikin pitäisi olla selkärangassa kuin jokaisella varusmiehellä rynnäkkökiväärin purku, puhdistus ja kasaus. Jos et ole suorittanut asepalvelusta, mieti vaikka vessassa käyntiä. Se onnistuu yöllä, pimeässä, unessa ja valveilla.
Kirjoita itsestäsi tehokas esittely. Kirjoita yksi iskevä, huomiota herättävä, mieleen painuva ja juoheva tarina. Kirjoita pitkä tarina, josta alat viilata eri tilanteisiin sopivia lyhyempiä versioita.
Lue se ääneen. Testaa sitä muutamalla tutulla. Kirjoita uudelleen.
Sitten alkaa vasta työ. Harjoittele, harjoittele ja vielä kerran harjoittele. Pyydä jotakuta läheistäsi käskemään sinua yllättävissä tilanteissa esittelemään itsesi. Illalla, aamulla, vaikka keskellä yötä. Ruoka suussa, yllättäen täydessä hississä tai työntämään videokameran ja mikrofonin eteen.
Harjoittele peilin edessä esittelyäsi niin kauan, että se tulee selkärangasta kuin vessassa käynti tai rynkyn kasaaminen.
ps. Kokeilin nuorten yrittäjien pikkujouluissa uutta hissipuhetta lonkalta. Meni penkin alle.
Aivan ehdoton hankinta jokaiselle myyjälle on videokamera + jalusta. Kun homma alkaa näyttämään ja KUULOSTAMAAN videolta katsottuna jotenkin järkevältä, aletaan olemaan jo aika lähellä onnistumista.
Itselläni on aika heikko itsekritiikki joten esimerkiksi vaimolle, siskolle, esimiehelle tms. videon näyttäminen voi olla hyvä vaihtoehto. Läheiseltä ihmiseltä saatu palaute on yleensä terävää ja suoraa!
Kyllä.
Toisaalta jokaiselta löytyvä kännykkäkin ajaa samaa asiaa ensivaiheessa. Milteipä jokaisesta
läppäristä ja pädistä löytyy myös hyvälaatuinen kamera jolla voi omia treenejä kuvata.
Kannattaa muuten treenata seisaaltaan, koska silloin olet oikeassa asennossa. Pystyt samalla
katsomaan videolta myös kehonkieltäsi.
Joskus kannattaa verkostoitumistilaisuuksiin laittaa kännykkä pikkutakin (jos käyttää) rintataskuun
ja äänitys päälle (sanelin). Tilaisuuden jälkeen on helppo kuunnella omia esittelyitä ja jopa
verrata mikä toimi mikä ei.