Käyntikortti – tuulahdus menneisyydestä?

Kirjoittanut | 20.9.2017

KUUNTELE ARTIKKELI TÄSTÄ

 

Kesällä törmäsin Linkedinissä jälleen kerran keskusteluun käyntikorttien tarpeellisuudesta herran vuonna 2017. Kuten arvata saattaa, mielipiteitä oli jaossa kuin Kuopion torilla – kaikilla omansa, mutta vastuu täysin kuulijalla.

Vastustajat tuomitsivat käyntikortit menneen talven lumiksi ja aivan turhiksi kapistuksiksi. Kortteja ei kuulemma kukaan enää käytä ja tarvitse. Kaikkihan ovat digissä ja esimerkiksi Linkedin ja muut sosiaalisen median kanavat korvaavat kortit täysin.

Jokainen oli mielipiteessään tietysti oikeassa. Omassa kuplassaan.

Kerronpa sinulle nyt oman mielipiteeni, joka perustuu täysin omaan kokemukseeni käyntikorteista saatuun suoraan hyötyyn.

Käyntikortti on edelleen, keskellä kaikkea digitalisaation hurmosta, toimiva myynnin- ja markkinoinnin väline. Ihmiset elävät ja kokevat visuaalisten ja fyysisten ärsykkeiden kautta erilaisia asioita. Esittäytyessä oikein annettu ja erottuva kortti takaa mielikuvan, jota ei hevillä poista vastaanottajan päästä.

Kannattaa muistaa, että sinun toimintatapasi ei läheskään aina ole yhtenevä vastaanottajan tapoihin. Hän saattaa arvostaa kortteja, kerätä niitä muistioonsa ja ylläpitää verkostoaan pöytälaatikossa olevien nippujen muodossa.

Muista myös, että kaikki eivät käytä jokaisessa kohtaamisessa sähköisiä välineitä. Muistatko sinä joka ainoan kohtaamasi ihmisen nimen kertalaakista? Minä en ainakaan. Luotatko sinä, että se toinen muistaa sinut, jos et jätä mitään käteen?

Jos haluat laajentaa toimintaasi ulkomaille tai toimia ulkomaisten ostajien kanssa, muista että monissa maissa käyntikortti on erittäin tärkeä. Toimintaympäristö määrittää myös kortin tarpeen, ei sinun tapasi tai halusi toimia.

Tuplaamon ensimmäiset käyntikortit olivat valkoisia käsipeilejä. Kannen päällä luki”Kannen alta näet sen, kuka tuplaa tuloksen”. Kun avasit kannen, näit peilistä omat kasvosi ja meidän yhteystiedot. Niitä kortteja jonotettiin tapahtumissa ja kerran jopa kesken palaverin meidät lasisesta neuvotteluhuoneesta bongannut ihminen tuli kysymään käyntikorttia.

Näitä kortteja on nähty vastaanottaneiden ihmisten työpöydällä näytön alla paraatipaikalla. Eikä siellä ollut muita kortteja.

Kun suunnittelet käyntikorttia, joka erottuu ja jää taatusti vastaanottajan arkistoihin paraatipaikalle, muista muutama asia.

1. Älä tee halvinta mahdollista. Satsaa laatuun. Kunnollinen paperi, erikoinen painatus tai leikkaus, jokin kiva jippo. Jos tiedät jakavasi paljon kortteja, ei se tarkoita säästämistä tässäkään kohdassa. Voit tehdä kuten minä teen. Minulla on erottuva ns. peruskortti jota voi jakaa massana. Sitten on erikseen hieman laadukkaammat kortit, joita jaan henkilökohtaisissa tapaamisissa

2. Käyntikortin materiaalin ei tarvitse olla paperia. Se voi olla kaarnaa, metallia, pahvia, puuta, lasia, vaneria, muovia. Mikä kertoo tuotteesi tai palvelusi tarinaa parhaiten

3. Muodon ei tarvitse olla ns. standardi. Mitä erikoisempi malli sitä varmemmin se erottuu tapahtuman aikana kerätystä nipusta

4. Oma nimi on pakollinen. Älä tee kortteja joissa on pelkkä yrityksesi nimi. Ihmiset haluavat seurata ihmisiä, ei yrityksiä

5. Kuva on aina plussaa. Hyvä kuva kortissa takaa myös sen, että kasvosi jäävät mieleen. Toimistolla on helppo muistella, kenet kohtasi.

Kun olet tehnyt erottuvan ja hyvän käyntikortin, seuraavaksi sinun täytyy opetella antamaan ja ottamaan kortti vastaan erottuvalla tavalla. Minä opettelin aasialaisille tyypillisen tavan: annan kortin kaksin käsin ja otan vastaan kortin molemmin käsin.

Pysähdyn kortin äärelle hetkeksi, luen läpi ja yritän kysyä antajan yrityksestä jotain (jos ei ole tullut jo puheissa selväksi). Yritän laittaa kortin talteen vasta keskustelun päätyttyä.

Näin pienellä eleellä, olen saanut erittäin positiivista palautetta ja ihmiset ovat todella huomanneet sen. Usein he myös mainitsevat kiinnittäneensä huomiota tapaani. Erotu massasta tässäkin.

Sitten digitalisaation pariin. Toimistolla otan kortit, avaan Linkedinin ja etsin kortin antajan sieltä. Laitan verkostoitumiskutsun henkilökohtaisen viestin kera. Mitäänsanomattomat kortit sähköisen verkostoitumisen jälkeen menee valitettavasti paperinkeräykseen, mutta erikoiset jäävät pöydälleni tai laatikkoon talteen.

Erotu siis rohkeasti massasta niin kortilla, kuin tavallasi antaa kortti kohtaamallesi ihmiselle.

Katso video, jossa esittelen erikoisimmat kortit pöydältäni.

Miten voin palvella sinua?

Kysy lisää

Pasi Rautio
Myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies
Apple Certified Sales Trainer
pasi@tuplaamo.fi
0400 300 385

Oy TuloksenTuplausToimisto Ab
Hatanpään valtatie 34 C
33100 Tampere
TwitterLinked InFacebookInstagramYouTube
Pasi Rautio
Myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies
Apple Certified Sales Trainer
pasi@tuplaamo.fi
0400 300 385

Oy TuloksenTuplausToimisto Ab
Hatanpään valtatie 34 C
33100 Tampere

Tietosuojaseloste

Kaikki myy – asenteen kääntöopas esimiehille

Kaikki myy -webinaari

[webinaaritallenne 17.2.2022]

Ajatteleeko sinunkin henkilöstösi, että myynti kuuluu vain myyjille? Juoksevatko huolto- ja asennustiimit kohteissa, mutta eivät tajua, halua tai osaa kiinnittää huomiota asiakkaan selkeisiin tarpeisiin? 

Olet kenties yrittänyt tartuttaa kaikki myy -filosofiaa monenlaisilla tavoilla ilman tulosta. Myyntivaihteen kääntäminen silmään ei käy pelkällä ranneliikkeellä, mutta oikeilla välineillä se kyllä onnistuu. Tässä webinaarissa kävin läpi muutosprosessiin vaadittavat palaset. Paketin jälkeen osaat lähteä rakentamaan muutosta pitkäjänteisesti ja saat väkesi myyntiasenteen nousuun!

60 minuutin mittainen webinaari on tarkoitettu yrittäjille, yritysten johdolle ja esimiehille – heille, jotka voivat vaikuttaa henkilöstön johtamiskulttuuriin ja sen muutokseen. Jos sinä olet tällainen henkilö ja tunnistat ongelman, kannattaa katsoa tämä setti. Pääset sisältöön käsiksi ilmaiseksi!

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *