Suit you, sir!

Kirjoittanut | 11.8.2015

Tein kesälomalla kolossiaalisen, miehekkään virheen. Vaimo oli palannut jo töihin ja tyttäret olivat kaitsemassa serkkujaan, joten minulle oli siunaantunut myös kelien puolesta oivallinen päivä viettää kaksipyöräisen sarvissa. Ajohaluja ei pidemmälle ollut, mutta niin vähissä oli ajopäivät tälle kesälle, että jotain piti päästä tekemään.

Fiksuna ajattelin käydä katsomassa moottoripyöräliikkeiden tarjontaa. Toki seitinohuesti työminä halusi myös tsekata pitkästä aikaa liikkeiden palvelutasoa.

Minulla on oikeasti tarve, tai se ole ehkä niinkään tarve, vaan jonkinmoinen orastava halu vaihtaa pyörää. Omistuksessani on ollut nyt kymmenen vuotta tasan yksi pyörä. Isompaa moottoria ja kenties jopa aivan toisentyyppistä laitetta kuin customi, pyörii mielessä.

Pyörittelen päässäni kahta vaihtoehtoa. Isompaa customia tai matkaenduroa, jolla avautuisi ehkä jopa ihan uusi maailma sorateiden varsilta.

Ongelma on, että en osaa oikeasti päättää kumpi olisi minun vaihtoehtoni. 

Päräytin aamu kymmeneltä ensimmäiseen tamperelaiseen mp-liikkeeseen. Myymälässä seikkaili vain yksi asiakas lisäkseni. Myyjää en nähnyt missään. Katselin ja kiertelin, välillä istuin erilaisten pyörien päällä ajovarusteet yllä, kypärä kainalossa. Ei myyjää missään.

Rivistä löytyi yksi iso customi, jota halusin koeajaa.

Yritin kuikuilla myyjää siinä onnistumatta. Odottelin ja odottelin. Ei kontaktia. Kahdenkymmenen minuutin kohdalla luovutin ja kävelin liikkeestä ulos saamatta kontaktia myyjään. Kyllä niitä siellä oli, mutta eivät halunneet kohdata asiakkaita.

Ajelin puolen kilometrin päähän seuraavaan liikkeeseen. Tuskin pääsin ovesta sisään, kun  minua tartutaan jo käsipuolesta. Varustepuolen myyjä otti minut vastaan ja kysyi reippaasti miten voisi auttaa minua. Kerroin asiani ja hän ohjasi minut oikean myyjän luo.

Myyjä selvitti nopeasti tarpeitani ja budjettiani. Ei kovin taitavasti ja vain pintapuolisesti, mutta kyseli kuitenkin. Sitten hän mietti hetken ja tarjosi rivistä kahta vaihtoehtoa. Istuin pyörien päällä, kyselin ja pohdiskelin. Myyjä ehdottaa koeajoa.

Ensimmäinen pyörä oli upean näköinen. Ensimmäinen kardaanivetoinen, jolla olen koskaan ajanut. Ajotuntuma oli hieno, tosin aivan erilainen kuin mihin olen tottunut. En aivan totaalisen rakastunut.

Ajoin lenkkini ja palasin myymälään. Kerroin myyjälle pitäväni pyörästä jonkin verran ja saman tien hän aloitti heittelemään lausetta ”eikö olekin upea, sopisi kyllä sulle, ihan sun pyörä”. Sain kuitenkin kakaistua ajotuntumassa mietityttäneet asiat. Reippaasti hän tarjosi toista vaihtoehtoa koeajolle

Seuraava oli ketjuvetoinen iso customi. Ajoin lenkin ja kerroin pitäväni tästä myös, hyvät ja huonot puolet löytyi, aavistuksen isompi ihastuminen kuin ensimmäiseen. Taas alkoi toistelu ”eikö olekin upea, sopisi kyllä sulle, ihan sun pyörä”.  Mieleeni juolahti brittikomediasarja Fast show ja sen sketsit pukumyyjistä, jotka hokivat ”suit you, sir”.

Ajoin vielä kolmannenkin pyörän ja sama laulu jatkui. Se oli juuri minulle.

No, viimeisestä hän piirteli minulle tarjouksen ja ehdotteli kauppaa. Kerroin haluavani miettiä asiaa yön yli. Hän myös heitti perusmyyjän sloganin: ”muutkin tätä myy, soitan jos joku on tätä ostamassa ennen sua”.

Muutama vinkki, joilla myyjä olisi voinut parantaa kokemusta huomattavasti:

  1. Selvittää tarpeitani tarkemmin. Miksi pohdin customin ja matkaenduron välillä? Mitä halusin näillä tehdä, missä ajaa, kuinka paljon, ajanko yksin vai kyytiläisen kanssa jne.
  2. Selville saatujen tarpeiden avulla auttaa minua tekemään selkeitä eroja päätösten tueksi. Sitä olisin aidosti kaivannut. ”Kertomasi perusteella uskoisin, että tästä pyörästä on sinulle…”
  3. Kuunnella ja tehdä tarkentavia kysymyksiä antamiini koeajokokemuksiin

Asiakas haluaa aina palvelua. Toiset lyhyemmän ja toiset pidemmän kaavan mukaan. Ammattilainen osaa kyllä haistella hyvin nopeasti kumpaa kukin kaipaa.

Myyjän tehtävä on auttaa asiakasta polulla eteenpäin, opastaa, ohjata joskus jopa kyseenalaistaa asiakkaan ajattelumalleja. Minä olisin tarvinnut vielä enemmän omien pohdintojeni analysoijaa, joka olisi ehdottanut minulle ratkaisuja.

Myyjä, opettele tunnistamaan asiakastyypit ja heidän päätöksentekomallinsa. Auta asiakasta ostamaan aina, tekeepä hän päätöksiä hitaasti tai nopeasti.

Pyöräkauppaa ei tällä kertaa tullut. Meillä on kotona kuulemma keittiöremppa ensin.

Ps. Isot pisteet myyjälle. Hän soitti parin päivän päästä perään. Kerroin tilanteen ja hän sanoi lohduttaen: ”ei Pasi pyörät maailmasta lopu, tervetuloa kun on sen aika”.

Miten voin palvella sinua?

Kysy lisää

Pasi Rautio
Myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies
Apple Certified Sales Trainer
pasi@tuplaamo.fi
0400 300 385

Oy TuloksenTuplausToimisto Ab
Hatanpään valtatie 34 C
33100 Tampere
TwitterLinked InFacebookInstagramYouTube
Pasi Rautio
Myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies
Apple Certified Sales Trainer
pasi@tuplaamo.fi
0400 300 385

Oy TuloksenTuplausToimisto Ab
Hatanpään valtatie 34 C
33100 Tampere

Tietosuojaseloste

Kaikki myy – asenteen kääntöopas esimiehille

Kaikki myy -webinaari

[webinaaritallenne 17.2.2022]

Ajatteleeko sinunkin henkilöstösi, että myynti kuuluu vain myyjille? Juoksevatko huolto- ja asennustiimit kohteissa, mutta eivät tajua, halua tai osaa kiinnittää huomiota asiakkaan selkeisiin tarpeisiin? 

Olet kenties yrittänyt tartuttaa kaikki myy -filosofiaa monenlaisilla tavoilla ilman tulosta. Myyntivaihteen kääntäminen silmään ei käy pelkällä ranneliikkeellä, mutta oikeilla välineillä se kyllä onnistuu. Tässä webinaarissa kävin läpi muutosprosessiin vaadittavat palaset. Paketin jälkeen osaat lähteä rakentamaan muutosta pitkäjänteisesti ja saat väkesi myyntiasenteen nousuun!

60 minuutin mittainen webinaari on tarkoitettu yrittäjille, yritysten johdolle ja esimiehille – heille, jotka voivat vaikuttaa henkilöstön johtamiskulttuuriin ja sen muutokseen. Jos sinä olet tällainen henkilö ja tunnistat ongelman, kannattaa katsoa tämä setti. Pääset sisältöön käsiksi ilmaiseksi!

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *