Yhdysvalloista tullut myyntimies pyöritteli päätään ihmetellessään suomalaisten myyntimiesten krapulaa messuilla. Totesi ääneen, että heillä ei odoteltaisi kollegan selviämistä työkuntoon tai edes päästettäisi messuosastolle töihin.
Samaisilla messuilla minulle kerrottiin krapulan synnyn syyksi asiakkaat, jotka olivat baarissa.
Junassa bongaa usein myyntitiimejä, jopa yrityksen tägit kaulassa kittaamassa kaljaa aamuyhdeksältä. Lentokentillä näkee raskaan työviikon nollaajia firman logo joka ainoassa kassissa ja vaatekappaleessa.
Onko känninen henkilökunta, se mitä yritykset haluavat maailmalle viestiä?
Nyt ehkä mietit, että Pasilla on tainnut vuoden alkoholittomuus nousta kuuppaan ja saarnaaminen viinan vaaroista alkaa nyt. Joo ja ei.
Mietitäänpä vaikka tuloksia asiakkaan kanssa baarissa vietetyn yön jälkeen. Poikkeuksetta aina heikot. Kyllä, olen itsekin roikkunut asiakkaiden kanssa baaritiskillä ja vielä snagarin jonossa aamuneljältä, eikä ne koskaan ostaneet enempää. Niille riitti ilmaiset viinat ja ruoat.
Harvoin syntyy mitään järkevää sillä, että asiakas ja myyjä juovat itsensä humalaan.
Kävimme Facebookissa seinälläni vilkasta keskustelua asiakkaiden juottamisesta ja syöttämisestä.
Ravintoloitsija Aaltonen oli vahvasti sitä mieltä, että se kannattaa. Toki asiakkaan palkitsemiselle on paikkansa ja aikansa. Siihen voi sisältyä hyvä ruoka ja juomaa, mutta silläkin on rajansa.
Keskustelussa heitettiin myös hyvä pointti. Kaikille ei tuo viina sovi, varsinkaan sille heikkopäisimmälle, jolle jo ensimmäinen grogi on liikaa. Kuten myynnissäkin, jokaiselle pitää löytää oma rooli. Olisiko tiimissä tähän tehtävään joku, joka on kovapäinen viinan kanssa tai niin fiksu, että osaa juoda vettä ja alkoholitonta olutta.
Illan isäntänä sinun on viimeisenä saatettava asiakkaasi kotiinsa. Ei asiakkaan sinua.
Kiinteistömaailman Tommi Luosmala kertoi kuinka eräillä messuilla hänen oli saatettava naapuriosaston myyntimies mynttinen omalle osastolle. Tätä ennen tämä arjen sankari oli kietaissut huiviin kymmenen olutta omalla ja Tommin osastolla. Viimeinen niitti oli, kun tämä herrasmies alkoi toisella osastolla arvostelemaan naisten ulkoisia avuja.
Tätäkö me rahoillamme haluamme tehtävän?
Oman henkilökunnan viihdyttämiselle täytyy toki olla sijansa ja jokainen viestii ulospäin miten ja mitä haluaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että pienetkin asiat vaikuttavat yllättävän paljon ostopäätöksiin.
Tässä vielä muutama tipsi messuiluun ja muuhun edustamiseen
- Sinun ei tarvitse juoda asiakkaan tahtiin. Juo välillä vettä tai vaikka alkoholitonta olutta
- Ne, jotka juottavat asiakkaita messupäivän iltana, eivät ole työvuorossa aamulla
- Mieti aina tarkkaan onko ”ilmainen lounas” sen väärti
- Vaatteissa ja kasseissa olevat logot viestivät sinun brändiäsi. Miten haluat sitä vaalia?
- Viina on viisasten juoma. Käytä sitä siis harkiten.
0 kommenttia