KUUNTELE ARTIKKELI TÄSTÄ
Myyjän työkalupakkiin pitää mahtua muutakin kuin läppäri, kuvastot ja vaihtokalsarit. Enkä puhu nyt mistään salkusta, vaan siitä osaamistasosta, jota vaaditaan hyvältä myyjältä. Sosiaalinen myynti, ratkaisu- ja oivallusmyynti, todellinen asiantuntijuus ja monta muuta merkittävää taitoa.
Sosiaalinen myynti, eli isossa maailmassa nimellä social selling, on nyt kuumaa kamaa. Itseasiassa hyvinkin vanha asia, mutta noussut uuteen merkitykseen sosiaalisten medioiden ansiosta. Facebook, Instagram, Twitter, Youtube ja LinkedIn ovat täysiverisiä työkaluja, siinä kuin CRM, pädi ja ne esitteetkin.
Moni vielä kammoksuu ja pelkääkin sosiaalisia medioita työvälineinä. Ei tiedetä mitä siellä jakaa ja missä menee rajat oman osaamisen jakamisessa. Pahimmassa jamassa ovat myyjät, jotka ajattelevat kahdeksasta neljään ajattelun riittävän – koska niin tehtiin myös kaksikymmentä vuotta sitten.
Mikään väline ei tee sinua autuaaksi
Vaikka nyt vouhkataan joka kanavassa digitalisaatiosta ja kaiken menosta verkkoon, ei se tarkoita sitä, että kaikki vanha heitetään romukoppaan. Vanhat myyntivälineet toimivat, mutta nyt on vain uskallettava laittaa itsensä ja naamansa likoon ja todella oltava siellä missä asiakkaasi ovat.
Kaikki lähtee siitä, että tiedät missä asiakkaasi tai potentiaaliset sellaiset, viettävät aikaansa (vapaa tai työaikaa) ja olet läsnä hallitusti ja auttavan asenteen kanssa.
Jokaisen myyjän kannattaa aloittaa vaikka sieltä LinkedInistä. Ei, se ei ole pelkkä CV-pankki, johon oma työhistoria laitetaan ja sitten vastaillaan verkostoitumispyyntöihin. Se on työkalu, jolla voit saada esimerkiksi liidejä ja kauppaa ja voit myös oppia uusia asioita.
Nyt ehkä parkaiset, että ”Mun LinkedInissä ei tapahdu yhtään mitään!”
Jos tuntuu siltä, sinulla on muutama asia pielessä:
- Verkostosi on liian pieni. Voit toki vain verkostoitua oikeasti kohtaamiesi ihmisten kanssa tai pitää vielä tiukemman linjan; et verkostoidu kuin asiakkaidesi tai työkavereidesi kanssa. Tämä on kuitenkin kovin suppea ja vajavainen tapa hyödyntää LinkedIniä. Ala sen sijaan verkostoitua oman rinkisi ulkopuolella. Seuraa/verkostoidu sellaisten kanssa, jotka jakavat sinua kiinnostavaa sisältöä. Verkostoidu sellaisten kanssa, jotka menestyvät omalla alallaan. Pääasia, että verkostoidut.
- Et jaa, osallistu ja anna itsestäsi tarpeeksi. Jaa mielestäsi mielenkiintoista sisältöä omien ajatuksiesi kera. Osallistu keskusteluihin rakentavasti ja muista näyttää se oma itsesi. Kiiltokuvat eivät kiinnosta ketään.
Jos näitä kahta askelta seuraamalla et löydä LinkedInistä mitään – et opi uutta, et löydä liidejä tai saa kauppaa – voit todeta, että kanava ei ole sinulle. Mitään ei tapahdu, jos mitään ei anna.
Great tips Pasi. LinkedIn Pulse has been a great tool for me and has helped me reach new customers by writing about different aspects of entrepreneurship so I recommend everyone who’s doing inbound to get on there cos it’s good traffic and exposure 🙂