Meistä jokainen tietää, ainakin periaatteen tasolla, kuinka meidän oma asenteemme vaikuttaa esimerkiksi oppimiseen. Voimme uskotella itsellemme, että emme tarvitse opetusta tai pysty oppimaan jotakin asiaa.
Jokainen vähänkään johtamista tunteva esimies ymmärtää, millainen voima on esimerkillä – niin hyvässä kuin pahassakin. Jokainen meistä tietää mikä merkitys on toisen ihmisen sanattomalla viestinnällä ja kehonkielellä, merkityksettömältäkin tuntuvissa tilanteissa. Silti useimmat esimiehet tekevät ne pahimmat kardinaalivirheet juuri tärkeinä hetkinä.
Tässä kuusi pahinta esimiehen mokaa, jotka olen kohdannut joko koulutukseen osallistujana tai koulutuksen vetäjänä.
Tilaisuuden aloituslause: ”Noniin, meillä on tänään myyntiguru puhumassa myynnistä, katsotaan saako hän opetettua meille mitään”
Viesti henkilökunnalle, että nyt meille joku guru yrittää kertoa jotain, ette varmaankaan opi mitään, mutta kuunnelkaa nyt pakolla.
2. Tilaisuuden aloituslause 2. ”Noniin, meillä on tänään täällä perhanan kallis myyntikouluttaja, joten yrittäkää nyt edes oppia jotain, että saadaan rahat takaisin”.
Viesti tiimille: Ei teidän oppimisella ole väliä, hassattiin hitokseen rahaa tähän päivään.
3. Alat naputella koneella muita töitä luokkahuoneen takaosassa ja juokset vähän väliä käytävään puhumaan puhelimeen.
Viesti tiimille: Koulutukseen ei tarvitse keskittyä, vaan voi tehdä oikeita töitä.
4. Palaat käytävästä puhuttuasi 15 minuuttia puhelimeen ja alat paasaamaan omaa mielipidettäsi
slidelllä näkyvään lauseeseen, vaikka ryhmä on käynyt asiaa läpi jo edelliset viisitoista minuuttia.
Viesti tiimille: Olet täysi urpo.
5. Alat kysellä, koska kouluttaja kertoo siitä ja siitä aiheesta, tietämättä, että se on jo käsitelty kun kirjoitit koneella sähköposteja tai puhuit käytävässä puhelimeen.
Viesti tiimille: Olen syntynyt huonojen käytöstapojen kanssa.
6. Alat todistelemaan omaa myyntiosaamistasi tarinalla 70-luvulta, jolloin hiihdit kesät talvet takaperin jokaiseen myyntipalaveriin.
Viesti tiimille: Olen itseasiassa huonolla itsetunnolla varustettu ressukka.
Tässä pahimmat mokat, joita sinun kannattaa välttää viimeiseen asti. Johtajana sinun on tuettava oppimisprosessia parhaalla mahdollisella tavalla. Sinun on varmistettava, että myyntitiimisi saa päivästä paljon irti, että he ottavat opitut tiedot ja taidot tehokkaaseen käyttöön ja että he pitävät niitä määrätietoisesti yllä.
Whartonin ylipiston professori ja kirjailija Adam Grant listasi omassa artikkelissaan kolme pahinta mokaa puhujan esittelyssä/sisään juontamisessa.
Älä lue puhujan elämäntarinaa paperista. (verkkosivuilta, kirjan takakannesta jne)
Elämäntarinat tai työhistoriat on tylsiä. Niitä ei kukaan jaksa kuunnella, varsinkaan tylsästi ääneen luettuna. Tilannetta pahentaa se, että harva meistä on hyvä lukemaan selkeästi ääneen taaplaamatta. (Kokeile vaikka.)
Sen sijaan luettele kolme-neljä mielenkiintoista yksityiskohtaa puhujasta.
2. Älä kerro puhujan materiaalista
Älä paljasta mitään puhujan materiaalista. Älä varsinkaan koko humpan juonta, tai edes pieniä paloja sieltä täältä. Älä missään nimessä esittele aihetta ainakaan arvaamalla mistä sisällössä on kyse.
Kerro puheenvuoron tarkoitus tai puheenvuoron otsikko, mutta älä tee arvioita tai olettamuksia. Esittele lyhyesti ja esittä lopuksi vaikka kysymys, johon puhuja voi vastata puheenvuorossaan.
3. Älä tee puhujasta superihmistä
Älä missään nimessä yli-ylistä puhujaa valtavilla mainesanoilla. Älä käytä sanoja mestari tai guru.
Jos ylistät liikaa, kuulijoiden odotuksen voivat nousta taivaisiin ja pettymys voi olla valtava, jos puhuja onkin ”vain” hyvä.
Mieluummin alilupaa ja anna puhujan ylitoimittaa kuin päinvastoin. -Jane dutton.
Omalla urallani ikimuistoisin sisäänjuonto sattui eräässä seminaarissa, jossa meitä puhujia oli kolme. Tilaisuuden isäntä aloitti tilaisuuden näin: ”Tervetuloa, tänne xx-seminaariin. Kuten tiedätte, pienellä budjetilla näitä joudutaan tekemään, joten koitetaan nauttia näistä mitä saatiin tilattua tänä vuonna”. Näin kuinka koko salillinen hartioita lysähti alaspäin.
0 kommenttia