Käännetään koko henkilöstösi myyntivaihteelle

Kun oikaistaan väärä käsitys myynnistä, syntyy 12 000 euron kauppoja

Käyvätkö teidän työntekijänne jatkuvasti asiakkaan toimitiloissa tai ovat muuten asiakkaan kanssa tekemisissä? Siinä tapauksessa teilläkin menee luultavasti valtava määrää helppoa kauppaa sivu suun joka vuosi, joka kuukausi, joka viikko. Näin käy, jos työntekijäsi hoitavat vai juuri ne hommat, jotka työlistassa lukee eivätkä pidä hoksottimiaan auki lisäkaupan varalta.

Mutta jos työntekijät oppivat katsomaan ympärilleen ja huomaamaan tapoja palvella asiakasta paremmin, myyntiä alkaakin tulla kuin itsestään – ja paljon. Niin kävi esimerkiksi siivouspalveluita tarjoavassa Kiffel Oy:ssä. Siellä eräs tällainen myyntiä kammoava ihminen teki pian verkkokoulutuksemme käymisen jälkeen 12 000 euron kaupat!

Avain tällaisissa menestyksissä on se, että ihmisen ajatus myynnistä oikaistaan. Että hän ymmärtää, että myynti ei ole tyrkyttämistä, pakottamista, korkeapainetuputusta. Että hän ymmärtää auttavansa omalla ammattitaidollaan ja näkemyksellään asiakasta ratkaisemaan ongelmiaan.

Siitähän tässä on kyse: asiakkaalla on yksi ongelma ja sitä korjatessaan työntekijä huomaa toisen. Se on ehkä jo vakava tai se voi kehittyä vakavaksi. Työntekijä kertoo tästä asiakkaalle ja ehdottaa korjaustoimia.

Hämmästyttävän tehokas kolutus syntyi vahingossa

Pakko myöntää, että noin nopea ja näkyvä tulos yllätti meidätkin. Kun Kiffelin koulutus järjestettiin, olimme nimittäin aivan uuden äärellä.

Korona oli juuri iskenyt ja sen vuoksi kalenteriin merkitty puolikkaan päivän livekoulutus peruuntui. Ja kun sitten alkoi näyttää siltä, että tilanne jatkuu määrättömän pitkälle tulevaisuuteen, oli pakko keksiä jotakin muuta.

Totesimme yhdessä Kiffelin yrittäjän Jenni Parpalan kanssa, että ainoa vaihtoehto on viedä koulutus verkkoon. Samalla rakensimme sille täysin uuden toteutustavan.

Yleensähän verkkokoulutuksen materiaalit täräytetään kerralla tarjolle ja kukin perehtyy siihen sitten milloin sattuu. Ikivanha viisaus kuitenkin sanoo, että pieniä paloja vähitellen toimii paremmin kuin kertarysäys. Siksi myyntioppi tarjoiltiin Kiffelin työntekijöille tiiviissä osissa kerran viikossa.

Ja kenties vielä isompi asia oli se, että joka viikko porukka kerääntyi Teamsiin käymään sisältöjä läpi. Näin tekijät auttoivat toisiaan ymmärtämään, sisäistämään ja ottamaan käyttöön juuri heille sopivat tavat.

Ja vielä, Kiffelissä yhteinen motivointi ja toteutumisen seuranta oli tärkeässä roolissa. Se lopulta tasoitti tien huipputuloksiin.

Siis: oikeat asiat, vähän kerrallaan, yhdessä käyttöön ja oikeanlainen seuranta ja motivointi. Siinä on selkeä resepti siihen, että sinunkin työntekijäsi alkavat löytää tapoja palvella asiakkaitanne paremmin. Ja siinä sivussa alkavat myydä melkeinpä huomaamattaan.

 

Myynti on tyrkyttämistä > Myymättä jättäminen on huonoa palvelua!

Olet varmasti itsekin kokenut asiakkaana tällaisen tilanteen. Mainitsit uutta pönttöä asentaneelle putkarille, että pitäisi myös yksi hana vaihtaa, mutta et saanut mitään vastakaikua. Olisit ollut valmis ostamaan palvelun vaikka saman tien, jos joku olisi sen sinulle vain myynyt.

Jos mietitään asiaa asiakkaan näkökulmasta – kuten sinun aina pitäisi – tämähän on yksiselitteisesti huonoa palvelua. Huono palvelu johtaa rahan ja asiakkuuden menetyksiin.

Mutta miksi näin käy? Syitä on muutamia. Niihin kuuluvat ainakin tekijöiden ja johdonkin asenteet, firman käytännöt, taitojen puute sekä myyntihäpeä, jopa myyntipelko.

Taas siis tullaan siihen, että ajatus myynnistä täytyy korjata. Kyse ei ole tyrkyttämisestä, vaan asiakkaan auttamisesta.

Osa näistä asioista on kohtalaisen helppo korjata. Esimerkiksi nyt vaikka niin, että työntekijöitä kannustetaan ja kehutaan. Asenne ja pelko ovat kuitenkin esteitä, joiden ylittäminen ei onnistu noin vain. Siihen vaaditaan enemmän kuin yksi parin tunnin mittainen kouluttajan vierailu.

Kaikki tarpeellinen työntekijöidesi kääntämiseksi myyntivaihteelle: Palvellaan paremmaksi™

Sinäkin olet luultavasti kokeillut jo yhtä ja toista saadaksesi työntekijät huomaamaan lisämyynnin paikat ja tarttumaan niihin. Niin olen tehnyt minäkin.

Olen auttanut lukuisissa yrityksissä satoja aivan tavallisia ihmisiä pääsemään eroon myyntihäpeästä ja myyntipelosta. Olen auttanut heitä näkemään myynnin tapana palvella asiakasta mahdollisimman hyvin.

Nämä vuosien varrella yrityksen ja erehdyksen kautta kertyneet opit olemme nyt tiivistäneet pakettiin, joka on paljon enemmän kuin ”pelkkä” verkkokoulutus.

Tämä kokonaisuus sisältää kaiken tarpeellisen työntekijöidesi kääntämiseksi myyntivaihteelle.

Emme siis tarjoa vain verkossa katsottavaa videopakettia. Kaiken tämän saat, kun ostat henkilöstöllesi tämän koulutuksen:

1. Yli kolme tuntia videomateriaalia sekä tehtäviä

Koulutuksen sisältö on jaettu viiteen osioon.

  • Ensimmäisessä osiossa puhutaan oppimisesta, rahasta ja myynnin merkityksestä yritykselle. Osiossa käydään läpi mm. se, miten työntekijän palkka muodostuu ja kuinka paljon sen kattamiseen tarvitaan myyntiä.
  • Toinen osio on pyhitetty asiakaspalvelun perusteille: mitä se on, millaista on hyvä asiakaspalvelu ja esiin nousee myös asiakaskokemus.
  • Kolmannessa jaksossa pureudutaan sitten asiakaspalvelun käytännön tilanteisiin ja ohjeisiin niitä varten. Puhutaan mm. hymystä, kielestä, reklamaatiosta ja käydään läpi asiakaspalvelun PASI™-malli.
  • Neljäs osio keskittyy myynnin perusteisiin. Esiin nousee myytti myynnistä, myynnin merkitys yritykselle, ja osallistujan oma näkemys itsestään myyjänä.
  • Viidennessä jaksossa käydään taas läpi käytännön myyntitilanteita ja niissä toimimista. Käsittelyssä ovat esimerkiksi myyjän tärkeimmät ominaisuudet, päätöksen kolme askelta, erilaiset ihmistyypit ja lasketaan myös lisämyynnin taloudellisia vaikutuksia.

Jokainen osio sisältää käytännönläheisiä pohdintatehtäviä, joiden avulla jokainen osallistuja pääsee pureutumaan omaan ajatteluunsa koulutuksen teemoista ja oppii soveltamaan asioita omaan arkeensa.

2. Personoitu starttivideo

Noin 10 minuutin mittainen tervehdysvideo, jonka sisältö räätälöidään yhdessä kanssasi. Tarkoituksena on, että osallistujat kokevat koulutuksen omakseen ja lähtevät hyvällä asenteella käymään aineistoja läpi.

3. Johtajan orientaatio

Videokoulutus, jossa kerromme kattavasti
– Mitä kannattaa ottaa huomioon ennen koulutuksen aloittamista ja sen aikana.
– Miten koulutus etenee ja miten voit parhaiten tukea alaisiasi asioiden omaksumisessa.
– Erilaiset ihmiset, erilaiset tavoitteet – johda jengiäsi oikein -videokoulutus.
– Yhteiskesto noin 90 minuuttia.

4. Yksityiskohtainen suunnitelma koulutuksen läpiviemisestä, 1 vuosi

– Aloituskysely, jossa selvitetään asenteita myyntiä kohtaan sekä henkilöstön toiveita palkitsemisesta.
– 12 viikon intensiivijakso, jonka aikana kukin katsoo videot läpi ja niiden teemoista keskustellaan porukalla. Näin saadaan tehokkaasti sovellettua koulutuksen sisällöt teidän toimintatapoihinne ja saadaan osallistujat sitoutumaan paremmin muutokseen.
– Valmiit kysymykset ja keskustelunaiheet tiimin tapaamisiin.
– Itsearviointikyselyt itensiivijakson jälkeen ja sitten kolmen kuukauden välein.
– Kertausohjelma, eli eri aihealueisiin palaaminen kerran kuukaudessa.
– Loppukysely vuoden kuluttua ohjelman aloittamisesta. Kyselyssä selvitetään asenteiden muutosta sekä mitä mahdollisia tarpeita henkilöstöllä on ohjelman kuluessa noussut.

5. Ideapaketti henkilöstön motivointiin

– Hyväksi havaittuja tapoja henkilöstön innostamiseksi ja tulosten seuraamiseksi.
– Sisältää ideoita tekemisen visualisointiin sekä henkilöstön palkitsemiseen.
– Esimerkkejä esimiehelle siitä, miten pitää ohjelma henkilöstön mielessä.

6. Henkilökohtainen työvihko jokaiselle osallistujalle

Vihko sisältää pääpointit jokaisesta videosta. Niitä on siis helppo palautella mieleen vaikka kahvitauolla. Jokaista videota varten vihkossa on myös avoimia kysymyksiä, joiden avulla osallistuja voi valmistautua yhteisiin keskusteluihin tai pohtia itse omaa tekemistään.

Lentävä lähtö livestartilla!

Koulutus toimii erinomaisesti sellaisenaan, mutta sitä voidaan mainiosti terästää livestartilla. Parituntinen hengennostatustapahtuma voidaan toteuttaa joko verkon yli tai kasvokkain. Sen myötä kaikki saavat hyvän lähdön ja pääsevät energisinä koulutuksen kimppuun.

Se on myös selkeästi räätälöity tapahtuma juuri teidän yrityksellenne, mikä sekin lisää osallistujien sitoutumista.

“Suosittelen kaikille niille, joiden työntekijät ovat asiakkaiden kanssa tekemisissä”

“Lopputulos yllätti totaalisesti!”

Tarvitsimme jonkun ulkopuolisen kertomaan miten asiakkaalle mennään ja miten heidän kanssaan täytyy toimia. Se tehoaa aina paremmin kuin oman johdon komennot.

Porukassa oli paljon sellaisia, jotka eivät olleet koskaan osallistuneet tällaiseen koulutukseen. Siksi ilma oli sakeanaan skeptisyyttä. Lopputulos yllätti kuitenkin täysin. Pasi sai livekoulutuksessa pahimmatkin kahviautomaatin ankeuttajat lämpenemään. Asentajat olivat mukana ja ottivat opiksi. 

Kaikille muille paitsi kilpailijoille suosittelen tätä koulutusta isosti!”

– Jyri Peuranen
Toimitusjohtaja
SFT Finntekniikka Oy

 

"Suosittelen tätä kaikille muille paitsi kilpailijoille!" Jyri Peuranen, SFT Finntekniikka Oy

Kaikessa yksinkertaisuudessaan homma menee näin:

  1. Valitse alta sinulle parhaiten soveltuva toteutustapa.
  2. Tilaa palvelu oheisella lomakkeella.
  3. Olemme sinuun yhteydessä viimeistään tilaustasi seuraavana arkipäivänä. Silloin sovimme koulutuksen käynnistysajankohdasta ja muista käytännön asioista. Teidän tilanteestanne riippuen koulutus voidaan käynnistää jopa jo viikon kuluttua tilauksesta.
  4. Toimitamme sinulle tiedot, ohjeet ja ohjelmat viimeistään aloitusta edeltävällä viikolla. Saat samalla ohjeet siihen, kuinka osallistujat pääsevät mukaan verkkokurssille.
  5. Kurssi on käytettävissäsi vuoden aloitushetkestä. Luonnollisesti voit ostaa lisää voimassaoloaikaa vuoden kuluttua.

Valitse teille parhaiten sopiva toteutustapa

Kurssi, jonka tarkoitus on tuottaa lisää myyntiä, on selkeästi investointi. Tämän investoinnin hinta on kuitenkin varsin maltillinen.

Kaikki tämä pakettiin siis kuuluu:
1. Yli kolme tuntia videomateriaalia sekä tehtäviä.
2. Personoitu starttivideo.
3. Johtajan orientaatio.
4. Vuoden mittainen yksityiskohtainen suunnitelma koulutuksen läpiviemisestä.
5. Ideapaketti henkilöstön motivointiin.
  1. Henkilökohtainen työvihko jokaiselle osallistujalle
Jos näitä katsottaisiin yksittäisinä koulutuksina ja projekteina, jokaisessa hintalappu olisi luokkaa 1470 – 2480 € ja yhteensä siis puhutaan helposti yli 10 000 euron kokonaisuudesta.

Tässä erityisessä paketissa kokonaisinvestointisi on kuitenkin vain perusmaksu 997 € sekä osallistujalisenssi alkaen 99 € per henkilö. Ja tässä alkaen viittaa siihen, että kun osallistujamäärä kasvaa, lisenssin hinta laskee.

Lopullisen hinnan voit laskea suoraan alla olevalla laskurilla.

 

Luonnollisesti voit halutessasi pyytää tarjouksen suoraan minulta sähköpostilla: pasi@tuplaamo.fi tai puhelimella: 0400 300 385.

Jos sinä haluat saada henkilökuntasi tekemään enemmän myyntiä, nyt kannattaa ryhtyä toimeen!

Tilaa kurssi väellesi alla olevalla lomakkeella, niin myyntiasenteiden muokkaus voi alkaa jopa jo viikon kuluttua. Ja mitä pikaisemmin tilaat, sitä nopeammin investointi alkaa tuottaa tuloksia.

Laske koulutuksen hinta ja tee tilaus tällä lomakkeella: