Kaikki väki myymään – asenteen kääntöopas esimiehelle
Miten saat asiakkaan luona töitä tekevän porukan innostumaan myymisestä
Ajatteleeko sinunkin henkilöstösi, että myynti kuuluu vain myyjille? Juoksevatko huolto- ja asennustiimit kohteissa, mutta eivät tajua, halua tai osaa kiinnittää huomiota asiakkaan selkeisiin tarpeisiin? Ehkä asiakkaat jopa kertovat sinulle, kuinka puhuivat asentajalle parista muustakin ongelmasta, mutta nämä ohittivat viestin jakarit oikosena.
Miettivätkö laskutuksen Lauri tai Larissa kahvihuoneessa onko teillä tuotetta x saatavilla, kun kaksi asiakasta on jo aiheesta heiltä kysynyt, mutta kukaan ei tee asialle mitään?
Olet kenties yrittänyt tartuttaa kaikki myyvät -filosofiaa kertomalla siitä jokaisessa palaverissa. Olet tyrkyttänyt heille palkkioita, ehkä olet vähän uhkaillutkin. Tulostutit hinnastot kaikille työntekijöille ja viikkopalaverissa tsemppasit: “Nyt kaikki myy, tää on tosi iisiä kun vaan yritätte!” Kaikesta tästä huolimatta mikään viisari ei värähdä.
Hukkaamme valtavasti kaupallisia mahdollisuuksia päivittäin. Se ei useinkaan johdu huonosta tai viitsimättömästä henkilökunnasta, vaan peloista, asenteista sekä johtamisen ja myyntiprosessin puutteista.
Myyntivaihteen kääntäminen silmään ei käy pelkällä ranneliikkeellä, mutta oikeilla välineillä se kyllä onnistuu. Koulutuksessa käyn läpi muutosprosessiin vaadittavat palaset.
- Myyntihäpeä ja miten se poistetaan
- Tuotteistus ja myyntiprosessi
- Palkitse oikein
- Kiitä, kehu, kannusta – läsnäoleva johtaminen.
Kesto ja toteutustapa
Voit tilata tämän paketin kolmessa eri muodossa:
- 30 – 60 minuutin mittaisena puheenvuorona
- 1 – 3 tunnin mittaisena koulutuksena
- 3 – 6 tunnin koulutuksena.
Mikä tahansa vaihtoehdoista voidaan toteuttaa paikan päällä tai verkossa. Tosin, päivän mittaista koulutusta suosittelemme vahvasti toteutettavaksi paikan päällä.
Mihin tarpeeseen koulutus vastaa?
Kun pitää saada asiakkaan kanssa kontaktissa olevat työntekijät ymmärtämään, että myynti on kaikkien juttu.
Kenelle sopii?
Yrityksille, joiden henkilöstö kohtaa asiakkkaita jossakin rajapinnassa. Esimerkiksi siivous-, huolto-, asennus-, rakennus-, remontointi-tiimeille.
Kenelle ei sovi?
Jos yrityksen henkilöstö ei ole asiakkaiden kanssa tekemisissä tai jos yrityksellä ei ole mitään sellaista lisämyytävää, jota työntekijät voisivat tarjota asiakkaille.
Kuka kouluttaa?
Koulutuksen vetää ja puheet pitää myyntikuiskaaja Pasi Rautio. Pasin myyntiura alkoi kahdeksan vanhana perheen valokuvausalan yrityksestä. Sittemmin hän on myynyt kodin elektroniikkaa, huonekaluja, tupakkaa ja liikelahjoja ennen vuonna 2009 alkanutta yrittäjäuraansa.
Nyt työnä on kouluttaa myyjiä ja asiakaspalvelijoita sekä auttaa yrittäjiä markkinoinnin kiemuroissa. Se ura on vienyt miehen puhumaan kouluihin, järjestöjen tapahtumiin, messuille ja seminaareihin.
Hänet tunnetaan erityisesti energisestä ja mukaansatempaavasta esiintymisestä sekä konkreettisista ohjeista ja vinkeistä.
”Lopputulos yllätti totaalisesti”
Porukassa oli paljon sellaisia, jotka eivät olleet koskaan osallistuneet tällaiseen koulutukseen. Siksi ilma oli sakeanaan skeptisyyttä. Lopputulos yllätti kuitenkin täysin. Pasi sai livekoulutuksessa pahimmatkin kahviautomaatin ankeuttajat lämpenemään. Asentajat olivat mukana ja ottivat opiksi.
Kaikille muille paitsi kilpailijoille suosittelen tätä koulutusta isosti!”
– Jyri Peuranen
Toimitusjohtaja
SFT Finntekniikka Oy
Täystakuu: jos ei maistu, et maksa
Vaikka toistaiseksi kukaan ei olekaan takuuseen vedonnut, siitä huolimatta se sisältyy kaikkeen tekemiseemme. Jos siis et ole tyytyväinen tämän koulutuksen antiin, emme lähetä laskua.