Verkon livemyyjä

Kirjoittanut | 7.4.2015

Kirjoitin Tuplaamon blogiin osaamisen viemisestä verkkoon. Niistä tiedoista ja taidoista, jotka makaavat myyjän päässä. Niiden avulla moni yritys tekisi kauppaa verkossa enemmän kuin yksikään kilpailija. Silti mieluummin istutaan tiskin takana marisemassa, kuin tekemässä asialle jotakin.

Osa yrityksistä on toki tehnytkin. On syntynyt verkkokauppoja, joissa erilaiset chattipalikat yleistyvät rytinällä. Some-välineisiin yritykset perustavat asiakaspalvelukanavia. Jotkut ovat jopa lisänneet sivuilleen Skypepalikoita, mutta unohtaneet sen tärkeimmän. Siellä pitäisi jonkun joskus olla linjoillakin.

Yleinen trendi on kuitenkin, että puhutaan vain asiakaspalvelusta. Puhelinyhtiöt, VR, pankit, kaikki tarjoavat vain asiakaspalvelua. Miksi ei myyntiä?

Kuulin eräässä koulutuksessa miksi eräs iso rautakauppaketju ei ole somessa. Heitä pelottaa, että some aiheuttaa vain negatiivisen palautteen tulvan. Toki myös tulosten mitattavuus ja hankalasti määriteltävät resurssit mietityttävät. Koko ajatusketju rakentuu vain asiakaspalvelun ja asiakkaiden viestin vastaanottamisen näkökulmasta.

Miksi verkkoon ei perusteta livemyyjän pestiä?

Myyntihän on kanavasta riippumatta asiakkaan palvelua. Miksi siis erikseen pitää mainita palvelun olevan asiakaspalvelu? Sehän on peruslähtökohta, että asiakkaita palvellaan. Miksi ei haeta rohkeasti kanavalta mitattavia tuloksia?. Siis montako kalikkaa meidän ihmiset onnistuvat myymään verkon kautta.

Hyvin harvassa kanavassa olen kohdannut vastapelurin, joka olisi ongelman ratkaisun aikana tai jälkeen yrittänyt myydä mitään. En edes sellaisissa kanavissa, joissa olen kysynyt lisätietoa tuotteesta. Tieto on kerrottu, mutta ei yritetty myydä.

Tilasin firmalle pädin puhelinyhtiön verkkokaupasta. Raksin sivuilla väärän laatikon ja minua pyydettiin ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun (ei myyntiin). Ystävällisääninen nainen kertoi minulle, että en saa pädiä omalle numerolle, vaan se vaatii oman liittymän (sinänsä myyntiä).

Hän lupautui naputtelemaan minulle tilauksen suoraan järjestelmään, jotta en joudu aloittamaan rumbaa alusta.

Pädi sinänsä ei riitä. Jokainen tietää, että päivittäinen käyttö kaipaa suojakuorta, suojakalvoa, ylimääräistä piuhaa, plugia ja autolaturia. Kaiken tämän kannoin sitten toisen yrityksen kassalle. Reilut sata euroa.

Sama nainen luurin toisessa päässä, tai vaikka chatin laatikossa olisi voinut suorilta myydä minulle saman paketin. Reilun sadan euron arvosta lisätarvikkeita. Nyt palvelu vain keskittyi olemaan asiakaspalvelu, ei myyntipalvelu.

Kummallista sinänsä, että asiakaspalvelun resursseilla tehtäisiin taatusti omien kulujen verran kauppaa päivässä, jos haluttaisiin. Miksi näin ei tehdä?

Miten voin palvella sinua?

Kysy lisää

Pasi Rautio
Myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies
Apple Certified Sales Trainer
pasi@tuplaamo.fi
0400 300 385

Oy TuloksenTuplausToimisto Ab
Hatanpään valtatie 34 C
33100 Tampere
TwitterLinked InFacebookInstagramYouTube
Pasi Rautio
Myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies
Apple Certified Sales Trainer
pasi@tuplaamo.fi
0400 300 385

Oy TuloksenTuplausToimisto Ab
Hatanpään valtatie 34 C
33100 Tampere

Tietosuojaseloste

Kaikki myy – asenteen kääntöopas esimiehille

Kaikki myy -webinaari

[webinaaritallenne 17.2.2022]

Ajatteleeko sinunkin henkilöstösi, että myynti kuuluu vain myyjille? Juoksevatko huolto- ja asennustiimit kohteissa, mutta eivät tajua, halua tai osaa kiinnittää huomiota asiakkaan selkeisiin tarpeisiin? 

Olet kenties yrittänyt tartuttaa kaikki myy -filosofiaa monenlaisilla tavoilla ilman tulosta. Myyntivaihteen kääntäminen silmään ei käy pelkällä ranneliikkeellä, mutta oikeilla välineillä se kyllä onnistuu. Tässä webinaarissa kävin läpi muutosprosessiin vaadittavat palaset. Paketin jälkeen osaat lähteä rakentamaan muutosta pitkäjänteisesti ja saat väkesi myyntiasenteen nousuun!

60 minuutin mittainen webinaari on tarkoitettu yrittäjille, yritysten johdolle ja esimiehille – heille, jotka voivat vaikuttaa henkilöstön johtamiskulttuuriin ja sen muutokseen. Jos sinä olet tällainen henkilö ja tunnistat ongelman, kannattaa katsoa tämä setti. Pääset sisältöön käsiksi ilmaiseksi!

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *